PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z GEOGRAFII W ZESPOLE SZKÓŁ
W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH IM. HELENY BABISZ
Przedmiotowy system oceniania z geografii został opracowany w oparciu o:
a) Podstawę programową.
b) Wewnątrzszkolny System Oceniania
W TOKU NAUCZANIA GEOGRAFII
OCENIE PODLEGAJĄ KLUCZOWE KOMPETENCJE W EDUKACJI
GEOGRAFICZNEJ ZA, KTÓRE UZNAJE SIĘ:
· Czytanie map różnej treści,
· Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych i społecznych
· Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji,
· Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny),
· Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnicy wysokości, średnich temperatur, amplitudy, spadku temperatury z wysokością,)
· Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką geograficzną,
· Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.
Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny.
1.FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJACE OCENIE:
* Wypowiedzi ustne
* Prace pisemne:
a) sprawdziany ( przeprowadzone po zakończeniu działu, zawierające dodatkowe pytania na ocenę celującą)
b) kartkówki ( z trzech ostatnich lekcji, sprawdzające wybrane umiejętności np. odczytywanie treści mapy, graficznych sposobów przedstawiania zjawisk itp.).
c) konturówki ( sprawdzające umiejętność orientacji na mapie )
* Aktywność i praca na lekcji (indywidualna i w zespołach grupowych – tu: zaangażowanie, umiejętność komunikowania się i współpracy w zespole, korzystanie z różnych źródeł informacji, efektywność pracy).
* Podstawowe umiejętności praktyczne (czytanie mapy, interpretacja rysunku, orientacja w terenie – położenie, kierunki, dokonywanie podstawowych obliczeń stosowanych w geografii; czytanie i graficzna interpretacja danych liczbowych).
* Praca domowa (krótkoterminowa – zadania w zeszycie ćwiczeń, inne: polecenia z lekcji na lekcję; długoterminowe i inne opracowania tematyczne do lekcji).
* Aktywność obejmująca prezentowanie wyników swojej pracy w różnej formie (konkursy przedmiotowe, udział projektach oraz innych przedsięwzięciach przedmiotowych).
Załącznik do Przedmiotowego systemu oceniania z geografii - wagi ocen wystawianych w dzienniku elektronicznym
Lp. |
Narzędzia oceniania |
Waga |
1 |
Sprawdziany, prace klasowe |
3 |
2 |
Testy diagnozujące |
2 |
3 |
Egzaminy próbne |
2 |
4 |
Kartkówki |
2 |
5 |
Odpowiedzi ustne |
2 |
6 |
Prace domowe |
1 |
7 |
Praca na lekcji ( indywidualna, grupowa) |
1 |
8 |
Aktywność na zajęciach |
1 |
9 |
Pozalekcyjna aktywność – konkursy i tp |
1 |
2.SPOSOBY OCENIANIA
* Odpowiedź ustna, zadanie domowe i praca na lekcji podlegają ocenie na bieżąco, bez zapowiedzi. Ocenianie wszystkich innych form jest wcześniej zapowiadane. Dłuższe sprawdziany, z większej partii materiału – z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem
* Kartkówki: nie muszą być zapowiadane, trwają 10- 15 minut, swoim zasięgiem obejmują najwyżej dwie jednostki tematyczne, rozdawane dzieciom do wglądu na terenie szkoły
* Oceny są jawne, uzasadnione i zgodne z wymogami na daną notę. Skala ocen zawiera stopnie od 1 do 6,
* Uczeń za aktywność na lekcji otrzymuje „+” ( pięć plusów odpowiadają ocenie bardzo dobrej ). Uczeń otrzymuje „-” za brak pracy na lekcji, brak zeszytu ( trzy minusy odpowiadają ocenie niedostatecznej).”+ „ i „ - ” nie sumują się.
*Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed rozpoczęciem lekcji bez żadnych konsekwencji nieprzygotowania (z wyjątkiem zaplanowanych sprawdzianów , konturówek i lekcji powtórzeniowych)
klasy VII – dwa razy w semestrze
klasy VIII – raz w semestrze
klasy II i III gimnazjum – raz w semestrze
Nieobecność ucznia na lekcji nie zwalnia go z obowiązki jej nadrobienia. Udział w zawodach, innych zajęciach pozalekcyjnych nie zwalnia ucznia z obowiązku uzupełnienia wiadomości, notatek, prac domowych.
* Uczeń ma prawo poprawić ocenę ze sprawdzianu w terminie dodatkowym ustalonym przez nauczyciela. Do dziennika wpisuje się obok oceny uzyskanej ocenę poprawioną.
*Jeżeli w czasie kartkówki lub sprawdzianu uczeń korzystał z niedozwolonych materiałów lub podpowiedzi nauczyciel przerywa jego pracę i uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą może poprawiać.
* Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia semestralnego.
* Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki z całego roku szkolnego.
*Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO z geografii rozstrzygane będą zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania oraz z rozporządzeniami MENiS.
Kryteria oceniania:
0 – 30 % - ocena niedostateczna
31 – 50% - ocena dopuszczająca
51 – 74% - ocena dostateczna
75 – 90% - ocena dobra
90 – 100% - ocena bardzo dobra
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli spełnił normę oceny bardzo dobrej oraz rozwiązał zadanie (polecenie) dodatkowe.
Aktualności
Projekt "Uczymy (się) z ...
OFERTA ZAJĘĆ W RAMACH GMINNEGO PROJEKTU „Uczymy (się) z pasją” DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH NA LATA ...