Przedmiotowy system oceniania z informatyki
w szkole podstawowej
Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. Nr 83 poz. 562, Nr 130, poz. 906
2. Nową podstawę programową z informatyki.
3. Przedmiotowy system oceniania (PSO) to podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z danego przedmiotu. PSO jest zgodny z podstawą programową oraz wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO) obowiązującym w szkole. Szczegółowe warunki i sposób oceniania określa statut szkoły.
1. Ogólne zasady oceniania uczniów
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
3. Nauczyciel ma za zadanie:
· informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
· pomagać uczniowi przy samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
· motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
· dostarczać rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych zdolnościach ucznia.
4. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
6. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych sprawdzone i ocenione prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym.
7. Szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania określa statut szkoły.
2. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają:
1. Ćwiczenia praktyczne
2. Sprawdziany
3. Kartkówki
4. Odpowiedź ustna
5. Praca domowa
6. Aktywność i praca ucznia na lekcji
7. Prace dodatkowe
8. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych), są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.
3. Kryteria wystawiania ocen
1. Klasyfikacje semestralna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
2. Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o:
· wymaganiach edukacyjnych, które trzeba spełnić, aby uzyskać poszczególne śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z informatyki,
· sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
· trybie odwołania się od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
3. Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania wiadomości z poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie drugim różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawiania oceny klasyfikacyjnej określa WSO.
4. Wymagania edukacyjne z informatyki :
1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
· wymienia dziedziny, w których wykorzystuje się komputery,
· opisuje sposoby reprezentowania danych w komputerze,
· wymienia etapy rozwiązywania problemów,
· wyjaśnia, czym jest algorytm,
· buduje algorytmy do rozwiązywania problemów,
· przedstawia algorytm w postaci listy kroków,
· przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego.
2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń: • opisuje rodzaje gra ki komputerowej,
2.• wymienia formaty plików graficznych,
2.• tworzy kompozycje graficzne w edytorze grafiki,
· wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce oraz nagrywa filmy,
· tworzy dokumenty komputerowe różnego typu i zapisuje je w plikach w różnych formatach,
· wykonuje podstawowe operacje na plikach i folderach (kopiowanie, przenoszenie, usuwanie, zmiana nazwy),
· porządkuje pliki w folderach,
· sprawdza rozmiar pliku lub folderu,
· wykorzystuje chmurę obliczeniową podczas pracy,
· wyszukuje w sieci informacje i inne materiały niezbędne do wykonania zadania,
· wyjaśnia, co to znaczy programować,
· buduje skrypty w języku Scratch, wykorzystując gotowe bloki,
· stosuje pętlę powtórzeniową w tworzonych programach,
· stosuje sytuację warunkową w tworzonych programach,
· wykorzystuje zmienne podczas programowania,
· tworzy procedury z parametrami i bez parametrów,
· steruje żółwiem na ekranie, wykorzystując polecenia języka Logo,
· pisze i formatuje tekst w dokumencie tekstowym,
· umieszcza w dokumencie tekstowym obrazy oraz symbole i formatuje je,
· łączy ze sobą teksty w edytorze tekstu,
· wykorzystuje szablony do tworzenia dokumentów tekstowych,
· drukuje przygotowane dokumenty oraz skanuje papierowe wersje dokumentów.
3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
· korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
· wyjaśnia, czym jest sieć komputerowa i jakie pełni funkcje,
· omawia budowę szkolnej sieci komputerowej,
· wyszukuje w Internecie informacje i dane różnego rodzaju (tekst, obrazy, muzykę, filmy),
· sprawnie posługuje się urządzeniami elektronicznymi takimi jak skaner, drukarka, aparat fotograficzny, kamera,
· prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
· wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
· współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
· komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez Internet, wykorzystując komunikatory,
· wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
· selekcjonuje i ocenia krytycznie informacje znalezione w Internecie.
5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
· przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
· wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
· przestrzega postanowień licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z Internetu,
· przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i Internetu,
· dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z Internetu,
· przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z Internetu,
· wie, czym jest netykieta, i przestrzega jej zasad, korzystając z Internetu.
Załącznik 1
Zasady dotyczące oceniania w dzienniku elektronicznym (waga ocen):
· sprawdziany pisemne – waga 3
· sprawdziany na komputerze – waga 3
· odpowiedzi ustne – waga 2
· prace bieżące (ćwiczenia i zadnia) – waga 1
· udział w konkursie – waga 2