JĘZYK POLSKI
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
1. Cele przedmiotowego systemu oceniania
• Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
• Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
• Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
• Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia.
• Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
1. Zasady PSO
1.Każdą ocenę opatrujemy komentarzem ustnym lub pisemnym. Komentarz zawiera informacje dotyczące tego, czego się uczeń nauczył i wskazówki, jak podnieść i doskonalić swoje umiejętności polonistyczne.
2.Prace klasowe i testy zapowiadamy z tygodniowym wyprzedzeniem.
3.Uczeń ma prawo poprawić wszystkie prace klasowe i sprawdziany w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
4.Dłuższych, pisemnych prac domowych nie zadajemy z dnia na dzień.
5.Prace klasowe uczniowie piszą na papierze podaniowym.
6.Prace klasowe wraz z testami przechowujemy w pracowni do końca roku szkolnego.
7.Uczeń ma obowiązek systematycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy.
8.Pracą domową jest również przeczytanie lektury lub tekstu zamieszczonego w podręczniku. Za niewykonanie pracy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
9.Tytuły lektur i przewidywane terminy omawiania podajemy uczniom na początku roku szkolnego.
10.Po omówieniu lektury i działu kształcenia językowego uczeń pisze wypracowanie klasowe, sprawdzian lub test.
3. Co podlega ocenie na języku polskim?
Ocenie podlegają:
• sprawdziany pisemne (prace klasowe 1 i 2-godzinne z omówionego działu, testy, kartkówki, dyktanda);
• praca ucznia na lekcji (aktywność, praca w grupie, zadania dodatkowe, dla chętnych);
• samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie, ćwiczenia);
• wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie;
• wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych programem nauczania;
• recytacja z pamięci (wiersz i proza);
• czytanie (głośne i ciche ze zrozumieniem);
• zeszyt ćwiczeń (poprawność merytoryczna wykonanych ćwiczeń oraz staranność).
4. Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów
· Odpowiedź ustna.
· Wykonywanie przez uczniów ćwiczeń - według uznania nauczyciela.
· Prace klasowe w postaci testów rozszerzonej odpowiedzi – 2-3 w semestrze.
· Sprawdziany z literatury i nauki o języku - po każdej większej partii materiału.
· Dyktanda, testy ortograficzne – ok. 2 w semestrze.
· Testy badania kompetencji - minimum 1 w semestrze.
· Kartkówki - z bieżącego materiału - według uznania nauczyciela.
5. Skala ocen
100% - 91% - bardzo dobry (5)
90% - 75% - dobry (4)
74% - 51% - dostateczny (3)
50% - 31% - dopuszczający (2)
30% - 0% - niedostateczny (1)
6. Kryteria oceniania
Ustala się następujące kryteria wystawiania stopni cząstkowych oraz klasyfikacyjnych (uczeń otrzymuje stopień, którego kryteria jako całość najbliższe jest jego sprawdzonym osiągnięciom):
Ocena celująca (6)
Otrzymuje ją uczeń, który:
· osiągnął wszystkie standardy i określone nimi sprawności o charakterze polonistycznym oraz ma wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania
· systematycznie, rzetelnie i z dużym zaangażowaniem pracował podczas zajęć języka polskiego oraz w domu, przygotowując się do lekcji
· wykazuje aktywność i pomysłowość twórczą
· wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela;
· biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;
· wykazywał się indywidualną pracą wykraczającą poza realizowany program;
· poprawnie wykonywał większość prac dodatkowych zlecanych przez nauczyciela
· samodzielnie rozwiązywał problemy pojawiające się w edukacji polonistycznej
· brał udział w konkursach związanych z językiem polskim (różne etapy) i osiągał wysokie wyniki
· przyczynia się do podniesienia poziomu wiedzy i umiejętności innych uczniów poprzez działanie w grupach wsparcia uczniowskiego
· przejawia zainteresowanie przedmiotem i przedstawia zagadnienia w ciekawy sposób
· ma zasób leksykalny języka na poziomie ucznia gimnazjum
· w swoich wypowiedziach biegle posługuje się terminami językowymi i teoretycznoliterackimi oraz stosuje różnorodne konstrukcje składniowe
Ocena bardzo dobra (5)
Otrzymuje ją uczeń, który:
§ opanował treści i problemy objęte programem nauczania
§ był systematyczny i samodzielny w pracy na lekcji i w domu
§ cechował się aktywnością na zajęciach
§ wykazał się wiedzą i umiejętnościami na poziomie ponadpodstawowym (PP)
§ rozwiązywał zadania i problemy o znacznym stopniu trudności
§ terminowo wywiązywał się z zobowiązań w stosunku do nauczyciela
§ wykorzystuje znajomość materiału języka polskiego w nauce innych przedmiotów i
życiu pozaszkolnym
§ biegle posługuje się różnymi sposobami gromadzenia informacji (korzysta z różnych
źródeł)
§ pisze poprawnie pod względem ortograficznym
§ na ogół nie popełnia błędów interpunkcyjnych
§ formułuje teksty mówione i pisane różnej długości, poprawne językowo czyta poprawnie pod względem technicznym, stosując się do znaków interpunkcyjnych i świadomie modulując głos
Ocena dobra (4)
· Otrzymuje ją uczeń, który:
· był systematyczny, terminowo wywiązywał się z zadań
· bywał aktywny
· formułuje wypowiedzi pisemne i ustne, popełniając niewielką ilość błędów językowych
· na ogół nie popełnia błędów ortograficznych
· opanował umiejętności umiarkowanie trudne, złożone, mniej przystępne niż zaliczone
do wymagań podstawowych
· ma dobrą znajomość treści i zagadnień materiału programowego
· samodzielnie rozwiązywał większość problemów literackich i językowych
· wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela a także uzupełniał ewentualne braki.
Ocena dostateczna (3)
Otrzymuje ją uczeń, który:
· samodzielnie rozwiązywał problemy językowe i literackie o niewielkim poziomie trudności, łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego
· opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym, określonym przez podstawę programową
· stosował wiadomości w sytuacjach typowych
· przyswoił proste, uniwersalne umiejętności, często powtarzające się w procesie nauczania
· stosuje się do poznanych zasad ortograficznych, ale nie zna wyjątków i pisowni tradycyjnej
· czyta poprawnie pod względem technicznym
· rozumie tekst po cichej lekturze
· pracował w miarę systematycznie i doskonalił w sobie tę cechę;
· opanował wiadomości i umiejętności z języka polskiego na poziomie podstawowym (P);
· umie zastosować zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych, według poznanego wzorca.
Ocena dopuszczająca (2)
· Otrzymuje ją uczeń, który:
· nawet najprostsze zadania wykonywał przy pomocy nauczyciela lub innego ucznia
· opanował umiejętności praktyczne, przydatne życiowo
· przyswoił treści niezbędne w dalszej edukacji
· ma niewielką znajomość treści i problemów materiału programowego
· słabo czyta pod względem technicznym, ale rozumie przeczytany tekst
· popełnia liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne
· zna kilka terminów literackich i gramatycznych, ale nie umie tej wiedzy wykorzystać
· w miarę systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale nie zawsze odrabia prace domowe
Ocena niedostateczna (1)
Otrzymuje ją uczeń, który:
§ nie spełnia wymagań koniecznych
§ nie potrafi wykonać najprostszych zadań nawet przy pomocy nauczyciela
§ nie opanował wiadomości i umiejętności elementarnych, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z języka polskiego;
§ nie rokuje nadziei na uzupełnienie zaległości
§ zaległości uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu
§ nie zna nawet małej części materiału przerabianego na lekcjach
§ nie wykazuje chęci do nauki ani żadnej aktywności
§ prowadzi zeszyt niesystematycznie albo wcale nie prowadzi zeszytu
§ świadomie opuszcza prace klasowe, sprawdziany i ich poprawę
§ nie przyswoił umiejętności przydatnych życiowo
§ nie dysponuje wystarczającym zasobem leksykalnym
7. Wagi ocen cząstkowych dla ustalenia ocen śródrocznych i rocznych na podstawie średniej ważonej.
Lp. |
Kategorie ocen |
Waga |
1. |
Sprawdzian/czytanie ze zrozumieniem |
2-3 |
2. |
Kartkówka |
1-2 |
3. |
Aktywność |
1 |
4. |
Zadanie domowe /nieprzygotowanie |
1 |
5. |
Wypracowanie |
2-3 |
6. |
Dyktando / test ortograficzny |
1 - 2 |
7. |
Recytacja |
1 |
8. Informowanie o ocenach
1. O uzyskiwanych ocenach uczniowie są informowani na bieżąco.
2. Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów.
3. Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny.
4. Wszelkie sprawdzone i ocenione prace pisemne znajdują się w dokumentacji nauczyciela, a rodzic ma prawo do ich obejrzenia.
5. O przewidywanej ocenie semestralnej lub rocznej uczeń informowany jest
ustnie na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.
6. O ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Za pisemne poinformowanie rodziców odpowiada wychowawca.
7. Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o rzeczywistych ocenach semestralnych/rocznych.
8. W przypadku trudności w nauce, częstego nieprzygotowania do lekcji, lekceważącego stosunku do przedmiotu - rodzice będą informowani podczas zebrań i konsultacji z nauczycielami.
9. Ewaluacja PSO
1. Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego podlega ewaluacji raz w roku.
2. Informacje zbierane będą:
- na podstawie wyników prac klasowych,
- poprzez rozmowy z nauczycielami, uczniami i rodzicami.
PRZEDMIOTEM NAUCZANIA I OCENIANIA SĄ:
§ wiadomości
§ umiejętności
§ postawa ucznia (aktywność, działanie, samodzielność, systematyczność)
§ komunikowanie się
SKALA OCEN I POZIOMY WYMAGAŃ
OCENY uzyskane przez uczniów w ciągu roku szkolnego wyrażone są tradycyjną oceną szkolną:
1 – niedostateczny
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
4 – dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
POZIOMY WYMAGAŃ, które powinna uwzględniać taksonomia ocen:
Konieczne (na ocenę dopuszczającą)
Obejmują treści:
- bardzo łatwe (ale wykonane pod kierunkiem nauczyciela)
- praktyczne, przydatne życiowo
- niezbędne w dalszej edukacji – bazowe
Podstawowe (na ocenę dostateczną)
Obejmują, oprócz wymagań koniecznych, treści :
- najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu
- łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego
- często powtarzające się w procesie nauczania
- określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych
- proste, uniwersalne umiejętności z zakresu nauczania języka polskiego
Rozszerzające (na ocenę dobrą)
Obejmują, oprócz wymagań podstawowych, treści:
- umiarkowanie trudne
- złożone, mniej przystępne niż zaliczone do wymagań podstawowych
- częściowo rozszerzające podstawy przedmiotu
Dopełniające (na ocenę bardzo dobrą)
Obejmują, oprócz wymagań rozszerzających, treści :
- wymagające korzystania z różnych źródeł
- umożliwiające rozwiązywanie problemów
- pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym
- pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin
Wykraczające (na ocenę celującą)
Powinny, oprócz wymagań dopełniających, obejmować treści:
• znacznie wykraczające poza program nauczania
• wymagające znacznej samodzielności ucznia
• wynikające z indywidualnych zainteresowań
INFORMACJE O POSTĘPACH UCZNIA gromadzi się:
§ w dzienniku lekcyjnym
§ w zeszytach przedmiotowych
§ w teczkach prac uczniów (zawierających referaty, sprawdziany, testy, wypracowania, rysunki)
O postępach w nauce uczeń i jego rodzice informowani są w formie:
§ oceny (stopnia szkolnego),
§ oceny opisowej (recenzji prac),
§ oceny ustnej (recenzji ustnej),
§ pisemnej – o zagrażającej na koniec okresu lub roku szkolnego ocenie niedostatecznej rodzice są powiadamiani przez nauczyciela lub wychowawcę na miesiąc przed klasyfikacją semestralną (końcoworoczną).
KRYTERIA I SPOSOBY OCENIANIA
Formy wypowiedzi pisemnej
OPOWIADANIE |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uściślenie kryteriów
|
I zastosowanie właściwej formy wypowiedzi |
0-1 |
|
II realizacja tematu podanego w poleceniu |
0-3 |
punktujemy stopień realizacji (od całkowitego wyczerpania tematu do pobieżnej jego znajomości) |
III zachowanie zależności przyczynowo-skutkowej |
0-1 |
|
IV konsekwencja w narracji |
0-1 |
|
V urozmaicenie wypowiedzi |
0-2 |
dodanie opisu, dialogu, bogactwa leksyki, wyrażeń określających emocje, stosowanie językowych nawiązań między zdaniami i elementami kompozycyjnymi |
VI kompozycja |
0-1 |
odpowiednio: wstęp, rozwinięcie, zakończenie |
VII poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VIII poprawność stylistyczna |
0-2 |
jw. |
IX poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw. |
X poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd |
XI poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw. ( w kl. IV i V ) |
XII poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy |
XIII układ graficzny |
0-1 |
właściwa liczba akapitów |
XIV estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|
0-20 |
|
Uwaga: w kryteriach V, VII, VIII, XII – liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów (klasy). Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria VII–XII, XIV, jeśli uczeń napisał mniej niż 10 linijek na kartce formatu A5. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: jeżeli uczeń pisze opowiadanie z dialogiem, wszelkie błędy wynikłe z tego powodu należy zaszeregować do kryteriów IX i XIII. Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VII lub VIII |
OPIS |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uściślenie kryteriów
|
I zastosowanie właściwej formy wypowiedzi |
0-1 |
|
II realizacja tematu podanego w poleceniu |
0-3 |
stopień realizacji (od całkowitego wyczerpania tematu do pobieżnej jego znajomości) |
III urozmaicenie wypowiedzi |
0-2 |
bogactwo słownictwa opisującego oraz zastosowanie kilku zwrotów oceniających |
IV kompozycja |
0-2 |
odpowiednio: wstęp, rozwinięcie, zakończenie; właściwe pogrupowanie materiału wewnątrz rozwinięcia |
V poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VI poprawność stylistyczna |
0-2 |
jw. |
VII poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw. |
VIII poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd |
IX poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw. (w kl. IV i V) |
X poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy |
XI układ graficzny |
0-1 |
stosowanie właściwej liczby akapitów |
XII estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|
0-19 |
|
Uwaga: przy opisie postaci literackiej należy doliczyć 1 pkt za poprawne zastosowanie właściwych cytatów. Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria V–X, XII, jeśli uczeń napisał mniej niż 5–6 linijek na kartce formatu A5. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: w kryteriach III, V, VI, X liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów (klasy). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium V lub VI .
|
LIST |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
I zastosowanie właściwej kompozycji listu zaznaczonej graficznie |
0-6 |
za każdy element kompozycyjny po jednym punkcie: miejscowość i data, nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, podpis |
II stosowanie bezpośrednich (lub pośrednich) zwrotów do adresata (imię, pseudonim itp.) |
0-1 |
adresat wskazany w tekście właściwym listu lub w nagłówku |
III treść listu odpowiadająca poleceniu |
0-3 |
stopień realizacji: od całkowitego wyczerpania tematu do pobieżnego zarysowania problemu) |
IV stosowanie zwrotów grzecznościowych |
0-1 |
bezbłędne |
V poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VI poprawność stylistyczna |
0-2 |
j.w.
|
VII poprawność ortograficzna |
0-2 |
j.w. |
VIII poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd
|
IX poprawność słowotwórcza |
0-1 |
j.w.
|
X poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy
|
XI estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|
0-21 |
|
Uwaga: w listach oficjalnych dodatkowo należy ocenić stosowanie oficjalnych zwrotów i wyrażeń. Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria V–XI, jeśli uczeń napisał mniej niż 5 linijek rozwinięcia na kartce formatu A5. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: w kryteriach. V, VI, X liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów (klasy). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium V lub VI.
|
OGŁOSZENIE |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
I podaje informacje niezbędne w ogłoszeniu (zależy od tematu) |
1 pkt za każdą informację |
np. nadawca, adresat, data (spotkania, wycieczki, imprezy itp.), cel (jw.), kontakt, miejsce |
II stosuje funkcję perswazyjną |
0-2 |
np. zachęta bezpośrednia (tryb rozkazujący), superlatywy, wskazanie atrakcji, stopień najwyższy przymiotników i przysłówków, zaproszenie itp. |
III przejrzysty, planowy układ graficzny |
0-2 |
podział na linijki, różna wielkość liter, odstępy między wersami, wyodrębnienie nagłówka i nadawcy itp. |
IV nagłówek przyciągający uwagę (treść, sposób zapisu) |
0-1 |
|
V poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VI poprawność stylistyczna |
0-2 |
jw. |
VII poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw. |
VIII poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd |
IX poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw. ( w kl. IV i V ) |
X poprawność interpunkcyjna
|
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy |
XI estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|
? |
suma zależy od ilości informacji w kryterium I |
Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria V–XI, jeśli uczeń ujął maksymalnie dwie informacje I kryterium lub zapisał tylko 5 linijek kartki formatu A5. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kategorii: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: w kryteriach V, VI, X liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów ( klasy ). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium V lub VI. |
CHARAKTERYSTYKA |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
I trójdzielna kompozycja |
0-1 |
|
II konsekwentna kompozycja |
0-2 |
|
III układ graficzny
|
0-1 |
odpowiednia liczba akapitów (minimum 3). |
IV wybór właściwych cech (wyczerpanie tematu) |
0-5 |
|
V bogactwo leksyki |
0-1 |
|
VI poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VII poprawność stylistyczna
|
0-2 |
jw. |
VIII poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw. |
IX poprawność fleksyjna
|
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd |
X poprawność słowotwórcza
|
0-1 |
j. w. ( w kl. IV i V ) |
XI poprawność interpunkcyjna
|
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy |
XII estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|
0-20 |
|
Uwaga: przy charakterystyce postaci literackiej należy doliczyć 1 pkt za poprawne zastosowanie właściwych cytatów. Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria VI–XII, jeśli uczeń napisał mniej niż 8 linijek na kartce formatu A5. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: w kryteriach VI, VII, XI liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów (klasy). Uwaga: w sytuacji, gdy uczniowie wykorzystują zgromadzone wcześniej słownictwo, należy podczas punktowania w kryterium IV wziąć pod uwagę stopień wykorzystania słownictwa, a w kryterium VI – można punktować informacje samodzielnie dodane przez ucznia. Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VI lub VII.
|
SPRAWOZDANIE |
||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
I podanie informacji: co? kto? gdzie? kiedy? jak? po co? |
0-6 |
1 pkt za każdą informację |
II trójdzielna kompozycja |
0-1 |
|
III zachowanie chronologicznego układu zdarzeń |
0-1 |
|
IV zachowanie logicznej ciągłości wypowiedzi |
0-1 |
|
V konsekwentne stosowanie składni (orzeczenia wyrażone osobowymi formami czasowników lub nieosobowymi zakończonymi na -no, -to) oraz form czasowników charakterystycznych dla sprawozdania |
0-1 |
Jeżeli praca ma sprawdzać umiejętność stosowania zdań z orzeczeniem wyrażonym nieosobową formą czasowników, należy punktację w tym kryterium zmienić na 0-3 |
VI wyrażenie własnej oceny ( w zakończeniu lub podczas opisywania kolejnych wydarzeń ) |
0-1 |
|
VII poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
VIII poprawność stylistyczna |
0-2 |
jw. |
IX poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw. |
X poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd |
XI poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw. ( w kl. V ) |
XII poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy |
XIII estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
XIV układ graficzny odpowiadający kompozycji |
0-1 |
akapity |
|
0-22 |
|
Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria VII–XIII, jeśli uczeń napisał mniej niż 7 linijek na kartce formatu A5 (wyjątek: sprawozdania z uroczystości i imprez o bogatym programie – wtedy minimalna objętość tekstu wynosi 10 linijek A5). Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: w kryteriach VII, VIII, XII liczbę dopuszczalnych błędów można uzależnić od wieku uczniów (należy wprowadzić od kl. V). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VII lub VIII. |
STRESZCZENIE |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I wybór najważniejszych treści |
0-3 |
odpowiednia skrótowość, pomijanie treści mniej znaczących |
|||
II odpowiedni układ graficzny |
0-1 |
1 akapit, ew. konsekwentny brak akapitów lub wyodrębnienie akapitami faz akcji |
|||
III wykazanie ciągu przyczynowo-skutkowego
|
0-2 |
1 pkt za każdą kategorię, jeżeli streszczeniu podlega utwór wielowątkowy
|
|||
IV konsekwentne przeplatanie / rozdzielenie wątków (w utworach wielowątkowych)
|
|
|
|||
V stosowanie wyrażeń i zwrotów wskazujących następstwo w czasie oraz spajających tekst |
0-1 |
|
|||
VI poprawność składniowa |
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
|||
VII poprawność stylistyczna |
0-2 |
jw.
|
|||
VIII poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw.
|
|||
IX poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd
|
|||
X poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw.
|
|||
XI poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
|
|||
XII estetyka, czytelność, grafia |
0-1 |
dopuszczalne nieliczne skreślenia, jeśli praca pisana jest na czysto |
|||
|
0-17 |
|
|||
Uwaga: forma wprowadzana od kl.VI. Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria VI–XII, jeśli uczeń otrzymał 0 pkt. za kryterium I. Uwaga: u ucznia z dysleksją zamiast kryterium: ortografia, grafia, interpunkcja – oceniane są: komunikatywność wypowiedzi i estetyka całości (0–4). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VI lub VII. |
|||||
ŻYCZENIA |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I poprawność formy wypowiedzi (kto? komu? czego życzy? kiedy? z jakiej okazji?) |
0-6 |
1 pkt za każdą informację |
|||
II dostosowanie słownictwa do osoby adresata raz zastosowanie zwrotów grzecznościowych |
0-1 |
|
|||
III rozplanowanie graficzne tekstu |
0-1 |
|
|||
IV poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna |
0-1 |
bezbłędnie
|
|||
V poprawność ortograficzna, interpunkcyjna i grafia
|
0-1 |
|
|||
VI poprawność fleksyjna i słowotwórcza |
0-1 |
|
|||
|
0-11 |
|
|||
Uwaga: do kryteriów można dodać oryginalność tekstu (0-1 pkt). Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria IV–VI, jeśli uczeń wg kryteriów I–III otrzymał mniej niż 3 pkt. Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium V należy wziąć pod uwagę jedynie komunikatywność. Uwaga: w kryterium V nie bierzemy pod uwagę wielkiej litery w zwrotach grzecznościowych. Uwaga: dodatkowym kryterium może być poprawne zaadresowanie kartki pocztowej (lub koperty).
|
|||||
POZDROWIENIA |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów |
|||
I zawarcie informacji: kto pozdrawia? kogo? skąd / po co? kiedy?
|
0-5 |
1 pkt za każdą informację |
|||
II prawidłowe rozmieszczenie (rozplanowanie) tekstu
|
0-1 |
|
|||
III dobór słownictwa do osoby adresata oraz zastosowanie zwrotów grzecznościowych |
0-1 |
|
|||
IV poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna
|
0-1 |
bezbłędnie |
|||
V poprawność ortograficzna, interpunkcyjna i grafia
|
0-1 |
|
|||
VI poprawność fleksyjna i słowotwórcza
|
0-1 |
|
|||
|
0-10 |
|
|||
Uwaga: do kryteriów można dodać oryginalność tekstu (0–1). Uwaga: nie przyznajemy punktów wg kryteriów IV–VI, jeśli uczeń w kryterium I wyraźnie nie zasugerował pozdrowienia. Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium V należy wziąć pod uwagę jedynie komunikatywność. Uwaga: dodatkowym kryterium może być poprawne zaadresowanie kartki pocztowej.
|
|||||
INFORMACJA |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I pisanie ze świadomością celu – przekazanie informacji |
0-1 |
|
|||
II rzeczowość, konkretność, zrozumiałość |
0-1 |
|
|||
III zwięzłość, skrótowość
|
0-1 |
zastosowanie prostych zdań, równoważników, zawiadomień, skrótów |
|||
IV wskazanie adresata |
0-1 |
|
|||
V dopasowanie słownictwa do osoby adresata oraz zastosowanie zwrotów grzecznościowych |
0-1 |
|
|||
VI wskazanie autora informacji (nadawcy) |
0-1 |
|
|||
VII poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna |
0-1
|
bezbłędnie
|
|||
VIII poprawność ortograficzna i interpunkcyjna |
0-1
|
|
|||
IX poprawność fleksyjna i słowotwórcza |
0-1
|
|
|||
|
0-9 |
|
|||
Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium IX oceniamy wyłącznie komunikatywność. Uwaga: w kryteriach VII–IX można uzależnić punktację od wieku ucznia i klasy (IV, V, VI) oraz długości pracy (punktacja taka odnosi się do informacji o objętości poniżej 5 linijek formatu A5). Uwaga: jeżeli uczeń nie spełnia kryterium I, nie przyznajemy punktów za kryteria VII–IX. Uwaga: kryteria I i II można połączyć i zastosować punktację 0-2.
|
|||||
ZAPROSZENIE |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I ujęcie informacji: kto zaprasza? kogo? na co? (w jakim celu?) kiedy? (data i dokładny czas) gdzie? |
0-6 |
|
|||
II zastosowanie zwrotów grzecznościowych (odpowiednich do adresata) |
0-1 |
|
|||
III zastosowanie funkcji perswazyjnej |
0-1
|
np. „Pańska obecność uświetni…”, „Liczymy na Pana przybycie…”; w tym kryterium nie uznajemy słowa „zapraszam” |
|||
IV graficzne rozplanowanie tekstu |
0-1 |
podział na wersy lub np. wyśrodkowania (wyjustowanie itp.)
|
|||
V zróżnicowanie rodzaju liter |
0-1
|
wielkie i małe litery, kolor, czcionka |
|||
VI poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna |
0-1
|
bezbłędnie |
|||
VII poprawność ortograficzna, interpunkcyjna i grafia |
0-1
|
|
|||
VIII poprawność fleksyjna i słowotwórcza |
0-1
|
|
|||
|
0-13 |
|
|||
Uwaga: nie przyznajemy punktów za kryteria VI–VIII, jeśli uczeń wg kryterium I otrzymał mniej niż 2 pkt. oraz nie zasugerował zaproszenia (np. „zapraszam”, „zaproszenie”, „przyjdź” ). Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium VII należy wziąć pod uwagę jedynie komunikatywność.
|
|||||
PRZEPIS |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I wyjaśnia sposób wykonania czegoś |
0-1 |
|
|||
II stosuje poprawne formy liczebników (liczby zapisuje słownie) |
0-1 |
zależy od polecenia
|
|||
III przepis redaguje w formie planu albo w formie tekstu ciągłego, stosując jeden ze sposobów: a) oddzielenie ilości składników i ich proporcji od sposobu wykonania b) wskazanie ilości i proporcji składników w sposobie wykonania |
0-1 |
w pkt. a) można zaznaczyć podział graficzny |
|||
IV konsekwentnie stosuje jeden typ wypowiedzeń: a) wypowiedzenia z czasownikiem w trybie rozkazującym, np. „weź” b) wypowiedzenia z czasownikami w 3 os. lm. czasu ter. w trybie orzekającym, np. „bierzemy” c) wypowiedzenia z bezokolicznikami, np. „wziąć” |
0-1 |
|
|||
V stosuje wyrazy i wyrażenia wskazujące na zależności czasowe (najpierw, później, następnie, jednocześnie, na koniec) |
0-1 |
|
|||
VI poprawność składniowa |
0-1
|
jeżeli przepis jest krótszy niż pół strony A5, to nie może się pojawić ani jeden błąd; jeśli praca jest dłuższa, to dopuszczalny jest 1 błąd w każdym kryterium |
|||
VII poprawność stylistyczna |
0-1
|
|
|||
VIII poprawność ortograficzna i interpunkcyjna |
0-1
|
|
|||
IX poprawność fleksyjna |
0-1
|
|
|||
X poprawność słowotwórcza |
0-1
|
|
|||
|
0-10 |
|
|||
Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium VIII należy wziąć pod uwagę komunikatywność, a w kryterium II – poprawność typu liczebnika (ułamkowy, główny, porządkowy). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VI lub VII
|
|||||
INSTRUKCJA |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
I wyjaśnianie działania lub / i obsługi urządzenia (innego przedmiotu) |
0-1 |
zależne od polecenia |
II rzeczowość, zwięzłość |
0-1 |
|
III komunikatywność, przystępność |
0-1 |
|
IV zdania celowościowe, np. „aby uruchomić…”, „w celu uruchomienia…” |
0-1 |
|
III konsekwencja formy |
0-1 |
plan lub tekst ciągły |
IV konsekwentnie stosuje jeden typ wypowiedzeń: a) wypowiedzenia z czasownikiem w trybie rozkazującym, np. „przyciśnij” b) wypowiedzenia z czasownikiem w 3 os. lm. czasu ter. w trybie orzekającym, np. „przyciskamy” c) wypowiedzenia z bezokolicznikami, np. „przycisnąć” |
0-1 |
|
V stosuje wyrazy i wyrażenia wskazujące na zależności czasowe (najpierw, później, następnie, jednocześnie, na koniec) |
0-1 |
kryterium obowiązuje, jeżeli instrukcja ma formę tekstu ciągłego |
VI zamieszczenie prostego schematu |
0-1 |
jeśli nie wymagało tego polecenie, traktujemy to jako punkt dodatkowy na ocenę celującą |
VII poprawność składniowa |
0-1 |
jeżeli instrukcja jest krótsza niż pół strony A5,to nie może się pojawić ani jeden błąd; jeśli praca jest dłuższa, to dopuszczamy 1 błąd w każdym kryterium |
VIII poprawność stylistyczna |
0-1 |
|
IX poprawność ortograficzna i interpunkcyjna |
0-1 |
|
X poprawność fleksyjna |
0-1 |
|
XI poprawność słowotwórcza |
0-1 |
|
|
|
Uwaga: liczba punktów zależna od formy i potrzeby ujęcia schematu (rysunku). |
|||
Uwaga: u dyslektyków zamiast kryterium IX bierzemy pod uwagę komunikatywność. Uwaga: jeśli uczeń ujął tylko opis działania i pominął obsługę, to nie oceniamy wg kryteriów VIII–XI. Uwaga: kryterium IV zależy od wieku ucznia (klasy IV–VI). Uwaga: przy pojawieniu się błędów wyrazowych i frazeologicznych należy odjąć punkty odpowiednio w kryterium VII lub VIII. |
|||||
PLAN (RAMOWY I SZCZEGÓŁOWY) |
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I uszeregowanie wydarzeń |
0-2 |
|
|||
II konsekwentne stosowanie jednego typu wypowiedzeń (zdania lub równoważniki i zawiadomienia) |
0-2 |
|
|||
III odpowiedni dobór materiału do poszczególnych punktów (i ew. podpunktów)
|
0-2 |
|
|||
IV poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna
|
0-2 |
2 pkt – 1 błąd 1 pkt – 2–3 błędy |
|||
V poprawność ortograficzna |
0-2 |
jw.
|
|||
VI poprawność fleksyjna |
0-1 |
dopuszczalny 1 błąd
|
|||
VII poprawność słowotwórcza |
0-1 |
jw. (w kl. IV, V)
|
|||
VIII poprawność interpunkcyjna |
0-1 |
dopuszczalne 2 błędy
|
|||
|
0-15 |
|
|||
Uwaga: punktacja wg poszczególnych kryteriów dotyczy planów liczących ponad 10 pkt.; jeśli wydarzeń w planie jest mniej, to należy w kategoriach I–V zmniejszyć liczbę punktów o połowę, a kryteria VI–VIII połączyć i punktować w skali 0-2. Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryteriach V i VIII należy brać po uwagę czytelność i komunikatywność. Uwaga: plan szczegółowy wprowadzamy w kl. V. Uwaga: punktacja wg kryterium IV może zostać uzależniona od klasy (V, VI).
|
|||||
DIALOG
|
|||||
kryteria |
liczba punktów |
zróżnicowanie punktacji i uwagi dotyczące kryteriów
|
|||
I zawartość treściowa |
0-3 |
tematyka określona w poleceniu
|
|||
II wprowadzanie wypowiedzi za pomocą myślników i zapisywanie ich we właściwych linijkach |
0-1 |
|
|||
III zapisywanie kolejnych wypowiedzi od wielkiej litery |
0-1 |
|
|||
IV poprawność składniowa i stylistyczna oraz wyrazowa i frazeologiczna
|
0-1 |
jeżeli w całym dialogu pojawi się 1 błąd mało znaczący, to można go pominąć i nie odejmować punktu przy ocenie wg tego kryterium |
|||
V poprawność ortograficzna, interpunkcyjna ( inna niż w/w myślniki ) i grafia |
0-1 |
|
|||
VI poprawność fleksyjna i słowotwórcza |
0-1 |
|
|||
|
0-8 |
|
|||
Uwaga: u ucznia z dysleksją w kryterium V należy wziąć pod uwagę jedynie komunikatywność.
|
|||||
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA OCENIANIA FORM WYPOWIEDZI PISEMNYCH
§ Każda praca powinna być opatrzona recenzją wyjaśniającą ocenę, podkreślającą zalety pracy i informującą, które elementy należy poprawić.
§ Zależność oceny od punktacji ma być zgodna z WSO.
§ Każda forma wypowiedzi jest oceniana według innych kryteriów (tabela powyżej).
§ Przy nagromadzeniu rażących błędów w obrębie jednego kryterium nauczyciel może obniżyć o 1 pkt ogólną liczbę punktów za pracę.
§ Punktacja przy ocenie poszczególnych form wypowiedzi pisemnych może być
modyfikowana w zależności od potrzeb, poziomu klasy i stopnia trudności pracy.
KLASYFIKACJA I OZNACZENIA BŁĘDÓW W PRACACH PISEMNYCH
językowe(jęz.)
interpunkcyjne(i.) stylistyczne(styl.) ortograficzne(o.) niezrozumiałość (sens/log)
v Pisemne prace klasowe (wypracowania)
Ocenianiu podlega:
- forma wypowiedzi i realizacja tematu (określone w tabeli powyżej)
- wypowiedź pisemna w formie dowolnej (wyrażająca logiczność argumentowania)
Podstawowe założenia oceniania:
- skala ocen: 1-6
- nie mniej niż 2 w semestrze
- po omówieniu przeczytanej lektury
- zapowiedziane tydzień wcześniej, jeśli dotyczą działu z podręcznika lub tekstów o zbliżonej tematyce
- termin sprawdzania – 2 tygodnie
- prace są obowiązkowe
- nieobecni – praca pisemna lub odpowiedź ustna w terminie poprawkowym ustalonym
przez nauczyciela, nie później niż tydzień od powrotu ucznia do szkoły
- poprawa ocen - w terminie ustalonym z nauczycielem
v Testy literackie, gramatyczne i literacko-gramatyczne
Ocenianiu podlega:
- wiedza z literatury i gramatyki
- umiejętność zastosowania wiadomości i terminów w praktyce (umiejętności)
Podstawowe założenia oceniania
a) - zapowiedziane 1 tydzień wcześniej
- skala ocen: 1-6
- po omówieniu danego zakresu materiału (działu)
- wyliczanie ocen wg skali punktowej z WSO
- termin sprawdzania – 2 tygodnie
- poprawa ocen – jak w pisemnych pracach klasowych
- przynajmniej 2 razy w semestrze
b) - niezapowiedziane
- skala ocen: 1-6
- zakres materiału – 3 ostatnie lekcje
- wyliczanie ocen wg skali punktowej z WSO
- ilość – w miarę potrzeb
v Odpowiedź ustna z tematów literackich
Ocenianiu podlega:
- poprawność językowa
- stosowanie odpowiednich terminów
- zasób słownictwa
- znajomość zagadnienia
- umiejętność kojarzenia różnych informacji i wyciągania wniosków
- uporządkowanie wypowiedzi (kompozycja)
- poprawność merytoryczna
- jasność wypowiedzi
Podstawowe założenia oceniania:
- skala ocen (1-6) zależna od (samodzielności) tematu
- odpowiedź zakończona ustną recenzją
v Odpowiedź ustna z gramatyki
Oceniane – wg kryteriów oceny sprawdzianów gramatycznych
v Dyktando
Ocenianiu podlegają:
- znajomość zasad i wyjątków ortograficznych
- umiejętność stosowania zasad ortograficznych
Podstawowe założenia oceniania:
a) zapowiedziane tydzień wcześniej
- zakres materiału – wszystkie znane zasady ortograficzne
- termin sprawdzania – 2 tygodnie
- przynajmniej raz w semestrze
b) niezapowiedziane
- ze znajomości ostatnio poznanej zasady (zasad) ortograficznej
- ilość w miarę potrzeb
v Pisemna praca domowa z literatury i umiejętności wypowiedzi w różnych formach
Ocenianiu podlegają:
- formy wypowiedzi pisemnej objęte programem nauczania (tabela wyżej)
- wypracowania o formie dowolnej
- notatki z lekcji
- stopień samodzielności wykonania pracy
- merytoryczność pracy
Podstawowe założenia oceniania:
- wg kryteriów oceny poszczególnych form wypowiedzi pisemnych
- skala ocen :1-6, nie mniej niż dwa razy w semestrze
- w zeszytach lub na kartkach o formacie określonym przez nauczyciela
v Pisemne prac domowe z gramatyki
Ocenianiu podlegają:
- wiedza z literatury i gramatyki
- umiejętność zastosowania wiadomości w praktyce ( umiejętności )
Podstawowe założenia oceniania:
- wg kryteriów oceny sprawdzianów gramatycznych
- nie mniej niż dwa razy w semestrze
- dotyczy prac w zeszycie przedmiotowym i zeszycie ćwiczeń
v Aktywność na lekcji
Ocenianiu podlega:
- zaangażowanie na lekcji
- udział w dyskusji
- ciekawa i rzeczowa prezentacja przygotowanych materiałów
- częstotliwość wypowiedzi poprawnych merytorycznie
Podstawowe założenia oceniania:
- oceniana za pomocą „plusów”
- 3 razy „plus” = ocena bardzo dobra (jeśli uczeń wyraża życzenie, może czekać na czwarty
plus, aby otrzymać ocenę celującą)
- uczeń może otrzymać ocenę bdb bez zbierania „plusów”, jeżeli bezbłędnie rozwiązał
problem o bardzo znacznym stopniu trudności, wykazując bardzo wysoki poziom wiedzy i
umiejętności
v Praca z podręcznikiem (tekstem)
Ocenianiu podlega
- umiejętność korzystania z książki i wyszukiwania informacji na zadany temat
- stopień zrozumienia czytanych tekstów (czytanie informacyjne i interpretacyjne)
- umiejętność porządkowania i przetwarzania wiadomości
- wykorzystywanie fragmentów do poparcia własnego zdania
v Wykorzystanie mediów i innych źródeł informacji
Ocenianiu podlega
- umiejętność zbierania, selekcjonowania i przetwarzania informacji na wybrany temat
- trafność wyboru informacji
- poprawność merytoryczna
- zwięzłość, czytelność, zrozumiałość
- wkład własnej pracy
- umiejętność samodzielnego uczenia się
- umiejętność zaprezentowanie zebranych i przygotowanych informacji
v Aktywność poza lekcjami
Ocenianiu podlega
- samodzielność w uczeniu się
- wkład pracy
- efektywność nauki własnej i pomocy koleżeńskiej z języka polskiego
- udział (i ewentualne osiągnięcia) w konkursach przedmiotowych (związanych z językiem
polskim) na etapie szkolnym, rejonowym i wojewódzkim
- inwencja twórcza, pomysłowość
- uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach języka polskiego
- podejmowanie udanych prób twórczości własnej (ze świadomym stosowaniem dowolnych
środków artystycznych)
- wykonanie zadań dodatkowych, dla chętnych
Podstawowe założenia oceniania
- wymienione powyżej formy aktywności pozalekcyjnej nie muszą występować
jednocześnie
- ocena jest wystawiana za zgodą ucznia
- nauczyciel nie nakłada obowiązku, a uczniowie uczestniczą na zasadzie dobrowolności
- skala ocen: 4- 6
v Recytacja poezji i fragmentów prozy
Ocenianiu podlegają:
- pamięciowe opanowanie tekstu
- interpretacja głosowa
- dykcja
Podstawowe założenia oceniania
- skala ocen: 1-6
- 1 raz w semestrze
- zapowiedziane tydzień wcześniej
v Umiejętności pracy w grupie
Ocenianiu podlegają:
- współpraca z innymi członkami grupy
- planowanie pracy
- poprawność i rzeczowość opracowanego w grupie materiału
- pomoc innym członkom grupy
- przewodniczenie grupie
v Prace dodatkowe
Ocenianiu podlega:
- wykonanie prostych środków dydaktycznych (wzbogacanie klaso-pracowni)
- gromadzenie informacji o sylwetkach pisarzy i poetów
- przekład intersemiotyczny (rysunek)
- dzienniczek lektur
Podstawowe założenia oceniania
- oceny o charakterze motywacyjnym
- skala ocen: 1-6
- prace obowiązkowe i dla chętnych
NIEPRZYGOTOWANIA
Uczeń ma prawo do:
§ dwukrotnego w semestrze ustnego nieprzygotowania się do lekcji – bez podania przyczyny
Jeżeli brak pracy lub nieprzygotowanie ustne wystąpiły z ważnych obiektywnych powodów, nauczyciel może odstąpić od konsekwencji na pisemną prośbę rodzica / opiekuna.
Uczeń po nieobecności trwającej minimum 5 dni (roboczych) ma prawo do kilkudniowego (zależne od długości absencji) okresu na uzupełnienie zaległości.
UWAGI KOŃCOWE
§ Nauczyciel zaznajamia uczniów z PSO na początku roku szkolnego.
§ Roczna ocena klasyfikacyjna obejmuje osiągnięcia uczniów w I i II semestrze.
§ Uczeń ma prawo przeanalizować ocenę otrzymaną z pracy pisemnej w dniu, w którym zostaje poinformowany o wynikach.
§ Nauczyciel ma obowiązek, na prośbę ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna), uzasadnić wystawioną ocenę.
§ Rodzic w obecności nauczyciela ma prawo wglądu do prac pisemnych swojego dziecka.
§ Brak odpowiednich materiałów potrzebnych na lekcję traktowany jest jako nieprzygotowanie do lekcji.
§ Wszelkie plagiaty karane są oceną niedostateczną.
§ Forma i sposób informowania o postępach i zagrożeniach uczniów jest zgodna z WSO.
§ Końcoworoczna ocena niedostateczna może być poprawiana zgodnie z WSO.
§ Oceny cyfrowe (cząstkowe) mogą być uzupełniane przez znaki „+” i „–” (w celu stopniowania jakości pracy ucznia).
§ Nauczyciel w dniu rozdawania sprawdzonych prac podaje do wiadomości uczniów skalę punktową, według której oceniany był sprawdzian (praca klasowa, wypracowanie itp.).
§ W zeszycie przedmiotowym uczniowie mają obowiązek zapisywania numerów lekcji i dat na marginesie.