Ocenianie z plastyki
W systemie oceniania jako ocenę wyjściową przyjmujemy ocenę dobrą, ponieważ opisuje ona rozszerzony poziom opanowania treści programowych, który gwarantuje dobre podstawy kontynuowania nauki plastyki.
Przy właściwej realizacji i ewaluacji programu, stawianiu odpowiednich zadań, właściwym ich wyjaśnianiu, większość uczniów ma możliwość otrzymania oceny dobrej oraz ocen wyższych.
Przedmiot ocenianych umiejętności
wiedza dotycząca historii sztuki i związanych z nimi tajemnic plastyki (wypowiedzi ustne, pisemne, ćwiczenia, prezentacje)
Umiejętności zakres podstawowy:
• wypowiedzi odtwórcze – prosty opis dzieła, epoki, umiejętność podania jednego, kilku najbardziej typowych przykładów dzieł, określanie przybliżonego przedziału czasowego ich powstania; • prostota, naiwność wypowiedzi na zadany temat
Umiejętności zakres ponadpodstawowy:
• wypowiedzi twórcze – rozbudowany opis, analiza, interpretacja dzieł, porównywanie dzieł różnych stylów, epok; • podawanie wielu przykładów dzieł, umiejętność umiejscowienia ich w określonym czasie na tle kultury; • formułowanie własnych opinii, wniosków na zadany temat; • dojrzałe i rozbudowane wypowiedzi
twórczość plastyczna, doskonalenie umiejętności manualnych, praktyczne zastosowanie pojęć języka plastyki (działania plastyczne o zróżnicowanym charakterze – tradycyjne i nawiązujące do sztuki współczesnej)
Umiejętności zakres podstawowy:
• tworzenie pracy plastycznej bez określonego zamysłu z zachowaniem luźnych związków z tematem, uproszczona forma technika zadania; słaby, przeciętny poziom plastyczny pracy wyrażony poprzez niekonsekwentne, często przypadkowe zastosowanie środków wyrazu artystycznego; niski poziom estetyki pracy, • stereotypowe refleksje o świecie zawarte w pracy plastycznej; • schematyczność, prostota, stosowanie rozwiązań typowych
Umiejętności zakres ponadpodstawowy:
• właściwe, konsekwentne, planowanie i realizowanie pracy plastycznej zgodnie z zadanym tematem, przemyślane zastosowanie
odpowiednich środków wyrazu artystycznego przy zastosowaniu właściwej techniki, przyczyniające się do dobrego i bardzo dobrego
poziomu pracy, estetyczne wykonanie zadania; • dojrzałość refleksji o świecie w pracy plastycznej, oryginalność myślenia, wyobraźnia i pomysłowość widoczna w wykonywanych pracach i podejmowanych działaniach; • prezentowanie twórczej, poszukującej postawy
wypowiedzi o charakterze mieszanym – łączące elementy historii sztuki i kultury (tworzenie, opracowywanie albumów, plansz,
plakatów prezentacji multimedialnych, filmów dotyczących artystów, kierunków w sztuce, realizacja projektów międzyprzedmiotowych oraz przedsięwzięć wynikających ze szkolnego programu wychowawczego w formie kompozycji
i działań plastycznych
Umiejętności zakres podstawowy:
• prostota i przypadkowość połączenia form graficznych, treści i ilustracji (reprodukcji)
Umiejętności zakres ponadpodstawowy:
• umiejętność oryginalnego, graficznego opracowania tekstu, ilustracji (reprodukcji), form graficznych w celu stworzenia pracy charakterze
przekrojowym, umiejętność dokonywania wyboru najistotniejszych treści, ilustracji (reprodukcji), komponowania ich z elementami graficznymi
postawa na lekcji, motywacja do pracy, aktywność, właściwe postawy społeczne w czasie lekcji (m. in. podejmowanie współpracy)
Umiejętności zakres podstawowy:
• podejmowanie prostych działań koniecznych do wykonania zadania, bierność, realizowanie zadań w ograniczonym zakresie uwarunkowane słabym przygotowaniem do lekcji; • podejmowanie ograniczonej współpracy przy realizacji zadań grupowych, zachowania
utrudniające pełną współpracę i właściwy podział zadań w grupie; • bierny odbiór sztuki w galerii, muzeum, niepełne przyswojenie właściwych form zachowania odpowiednich w trakcie bezpośredniego odbioru kultury w muzeach, galeriach, zabytkach, obiektach sakralnych; • podejmowanie przypadkowych, wyrywkowych działań związanych z planowaniem promowania sztuki w najbliższym otoczeniu
Umiejętności zakres ponadpodstawowy:
• podejmowanie aktywnego działania, zainteresowanie tematem, zaangażowanie w podjętą pracę niezależne od prezentowanych
zdolności i umiejętności;• dobre przygotowanie do lekcji; umiejętność właściwej współpracy, podziału zadań podczas realizacji prac grupowych; • aktywny odbiór i wysoka kultura osobista, właściwe zachowanie podczas bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki w muzeach, galeriach i innych obiektach kultury; • umiejętność określania, planowania i realizowania zadań związanych z promowaniem sztuki w najbliższym otoczeniu, znajomość zasad i zasięgu promocji sztuki w dużych galeriach i muzeach
Ocenianie jako analizowanie poziomu opanowania
treści programowych
Zakres opanowanych treści programowych
ocena niedostateczna • poziom opanowanych treści nie umożliwia podjęcia nauki
na następnym etapie edukacyjnym
ocena dopuszczająca (opanowanie treści koniecznych) • przyswojenie prostych informacji, umiejętności i treści przydatnych
życiowo umożliwiających realizację zadań życia codziennego
nawiązujących do plastyki i pozwalających na kontynuację nauki
na następnym stopniu edukacyjnym
ocena dostateczna (opanowanie treści podstawowych) • przyswojenie wybranych umiejętności i treści nauczania,
wykorzystywanie ich w celu wykonania prostych zadań teoretycznych
i ćwiczeń praktycznych o charakterze odtwórczym, stereotypowym
i schematycznej formie plastycznej
ocena dobra (opanowanie treści rozszerzonych) • przyswojenie szerszego zakresu praktycznych i teoretycznych treści
programowych pozwalających na wykonywanie złożonych ćwiczeń
praktycznych i teoretycznych, analizowanie poznawanych treści,
przenoszenie wiedzy na inne dziedziny, zauważanie związków
wiedzy teoretycznej z praktycznym działaniem i życiem codziennym,
kształtowaniem otoczenia; duża aktywność twórcza
ocena bardzo dobra (opanowanie treści dopełniających) • pełna realizacja wymagań programowych oraz podstaw programowych;
bardzo dobre przyswojenie treści teoretycznych, zauważanie związków
i wpływu plastyki na różne dziedziny sztuki kultury;
• umiejętność stosowania poznanej wiedzy do wykonywania oryginalnych
zadań twórczych, myślenie przekrojowe, analizowanie, wnioskowanie
widoczne w realizowanych zadaniach teoretycznych i praktycznych;
• bardzo duża twórcza aktywność i zaangażowanie w podejmowaną pracę
ocena celująca (opanowanie treści wykraczających poza program) • wiedza, umiejętności praktyczne, zamiłowania artystyczne
przewyższające zakres pełnej realizacji programu, a tym samym podstaw
programowych;
• zauważanie złożonych związków kulturowych plastyki z innymi
dziedzinami sztuki, nauki, kultury;
• świadomość wpływu sztuki na rzeczywistość;
• realizacja prac konkursowych;
• motywacja i dojrzałość podejścia do nauki plastyki przewyższająca
wymagania edukacyjne przewidziane dla młodzieży na tym etapie
edukacyjnym; postawa twórcza, aktywna, poszukująca
Aktualności
Projekt "Uczymy (się) z ...
OFERTA ZAJĘĆ W RAMACH GMINNEGO PROJEKTU „Uczymy (się) z pasją” DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH NA LATA ...