Przedmiotowy system oceniania z religii w szkole podstawowej
Klasy IV - VIII
1. Wymagania ponadprogramowe:
OCENA „CELUJĄCA”:
1. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
2. Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
3. Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
4. Angażuje się w prace pozalekcyjne np. Koło Biblijne, Szkolne Koło Caritas, Koło misyjne, gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp..
5. Posiada osiągnięcia w konkursach wiedzy religijnej.
6. Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
7. Jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.
O ocenie celującej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.
2. Wymagania dopełniające:
OCENA „BARDZO DOBRA”:
1. Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
2. Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.
3. Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
5. Cechuje go pełna znajomość modlitw i prawd wiary.
6. Systematycznie prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
7. Aktywnie uczestniczy w religii.
8. Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń: jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
9. Angażuje się w prace pozalekcyjne np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp..
O ocenie bardzo dobrej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.
3. Wymagania rozszerzające:
OCENA „DOBRA”:
1. Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne dla danego etapu nauczania
2. Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela.
3. Podczas wypowiedzi nie popełnia rażących błędów.
4. Wykazuje się dobrą znajomością modlitw i prawd wiary.
5. W zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe.
6. Postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń.
7. Stara się być aktywnym podczas lekcji.
O ocenie dobrej mogą przesądzić także inne indywidualne osiągnięcia ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.
4. Wymagania podstawowe:
OCENA „DOSTATECZNA”:
1. Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu i wystarczą do pomyślnego dalszego uczenia się.
2. Poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
3. Przy pomocy nauczyciela potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych.
4. W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia błędy.
5. Wykazuje się podstawową znajomością modlitw i prawd wiary.
6. W jego zeszycie występują braki notatek i prac domowych.
7. Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
O ocenie dostatecznej mogą przesądzić także inne indywidualne uwarunkowania danego ucznia.
5. Wymagania konieczne:
OCENA „DOPUSZCZAJĄCA”:
1. Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla danego etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne, proste i praktyczne.
2. Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
3. Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
4. Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy.
5. Posiada zeszyt z licznymi brakami notatek i zadań, nie zawsze przynosi go na lekcje.
6. Ma problemy ze znajomością modlitw i prawd wiary.
7. Jego stosunek do przedmiotu budzi zastrzeżenia.
O ocenie dopuszczającej mogą przesądzić także inne indywidualne cechy,
postawy i braki obserwowane u ucznia.
OCENA „NIEDOSTATECZNA”:
1. Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
2. Nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy.
3. Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
4. Nie wykazuje się znajomością modlitw i prawd wiary.
5. Nie posiada zeszytu lub zazwyczaj nie przynosi go na lekcję.
6. Wyraża lekceważący stosunek do przedmiotu i wartości religijnych.
7. Nie chce korzystać z pomocy nauczyciela.