Przedmiotowy system oceniania z techniki
w szkole podstawowej
Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 sierpnia 2017r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. Nr 83 poz. 562, Nr 130, poz. 906
2. Wewnątrzszkolny System Oceniania obowiązujący w Zespole Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych.
3. Nową podstawę programową z techniki dla szkoły podstawowej.
Ocena osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu stopnia opanowania przez niego wiadomości i umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Ocenianie służy zatem do sprawdzenia skuteczności procesu dydaktycznego i ma na celu:
· informowanie ucznia o poziomie jego osiągnieć edukacyjnych i o postępach w tym zakresie,
· wspomaganie ucznia w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
· motywowanie do dalszych postępów w nauce,
· dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
· umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Kryteria oceniania
Oceniając osiągnięcia, należy zwrócić uwagę na:
· rozumienie zjawisk technicznych,
· umiejętność wnioskowania,
· czytanie ze zrozumieniem instrukcji urządzeń i przykładów dokumentacji technicznej,
· czytanie rysunków złożeniowych i wykonawczych,
· umiejętność organizacji miejsca pracy,
· właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń technicznych,
· przestrzeganie zasad BHP,
· dokładność i staranność wykonywania zadań.
Ocena osiągnięć ucznia w sześciostopniowej skali ocen.
· Celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Opanował wymaganą wiedzę i umiejętności, wykazuje się dużym zaangażowaniem na lekcji, a podczas wykonywania praktycznych zadań przestrzega zasad BHP, bezpiecznie posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy.
· Bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie oraz wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto wykonuje działania techniczne w odpowiednio zorganizowanym miejscu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.
· Dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. W czasie wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy.
· Dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób, a treści nauczania opanował na poziomie niższym niż dostateczny.
· Dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Na sprawdzianach osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji.
· Niedostateczny uzyskuje uczeń, który nie zdobył wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia. W trakcie pracy na lekcji nie wykazuje zaangażowania, przeważnie jest nieprzygotowany do zajęć i lekceważy podstawowe obowiązki szkolne.
Podczas oceniania osiągnięć uczniów poza wiedzą i umiejętnościami należy wziąć pod uwagę:
· aktywność podczas lekcji,
· zaangażowanie w wykonywane zadania,
· umiejętność pracy w grupie,
· obowiązkowość i systematyczność,
· udział w pracach na rzecz szkoły i ochrony środowiska naturalnego.
W wypadku techniki trzeba ponadto uwzględnić stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych. Istotne są też: pomysłowość konstrukcyjna, właściwy dobór materiałów, estetyka wykonania oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ocena powinna przede wszystkim odzwierciedlać indywidualne podejście ucznia do lekcji, jego motywację i zaangażowanie w pracę, a nie efekt końcowy wykonywanej pracy.
Metody sprawdzania osiągnięć
Ocena osiągnięć jest integralną częścią całego procesu nauczania. Najpełniejszy obraz wyników ucznia można uzyskać wówczas, gdy ocenianie będzie systematyczne i oparte na różnorodnych sposobach weryfikowania wiedzy oraz umiejętności. W nauczaniu techniki ocenie mogą podlegać następujące formy pracy:
· test,
· sprawdzian,
· zadanie praktyczne,
· zadanie domowe,
· aktywność na lekcji,
· odpowiedź ustna,
· praca pozalekcyjna (np. konkurs, projekt).
W ocenianiu szkolnym dąży się do spełnienia wymogów obiektywności poprzez jasność kryteriów i procedur oceny. Należy informować uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania i wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania, a także o sposobie sprawdzania osiągnięć młodych ludzi. Jawna i dobrze uzasadniona ocena jest bowiem dla ucznia źródłem informacji wspierających jego rozwój i może być zachętą do podejmowania działań technicznych.
Ocena uczniów ze SPE
Ocena postępów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga dużego stopnia zindywidualizowania. Jak to już było wspomniane, dostosowania wymogów i sposobu oceny osiągnięć dla każdego ucznia ze SPE dokonuje powołany do tego celu zespół nauczycieli, który działa w oparciu o zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Należy:
· w przypadku wszystkich dysfunkcji dostrzegać u uczniów częściowy sukces, progresję w przełamywaniu trudności;
· brać pod uwagę włożony wysiłek i chęć pokonania trudności, a nie tylko uzyskane efekty;
· nagradzać za aktywność podczas lekcji, nawet jeżeli nie owocuje zawsze dobrymi odpowiedziami, a także punktować za chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych;
· uczniom z różnego typu dysfunkcjami (dysleksją, afazją, zespołem Aspergera, zaburzeniami zachowania) udzielać pochwał za prawidłowe wypowiedzi, natomiast unikać stawiania ocen za wypowiedzi słabe i nie na temat;
· w przypadku uczniów z dysleksją, dysortografią, dysgrafią oceniać wiadomości teoretyczne głównie na podstawie ustnych wypowiedzi, nie dyskwalifikować prac pisemnych napisanych nieczytelnie, nie obniżać ocen za niestaranny zeszyt;
· brać głównie pod uwagę merytoryczną stronę wykonanej pracy, a nie jej walory estetyczne;
· w przypadku uczniów z dysortografią nie obniżać oceny za dużą ilość popełnionych błędów;
· w przypadku uczniów z afazją oceniać raczej na podstawie prac pisemnych, a z kolei dzieci z zespołem Aspergera najlepiej na podstawie pisemnych testów wyboru;
· w przypadku ucznia bardzo zdolnego próbować włączać go w proces oceniania wykonanej przez niego pracy, wyciągać wspólnie z nim wnioski stymulujące dalszy jego rozwój;
· ucznia zdolnego oceniać w stosunku do podstawy programowej, ale też w stosunku do założonych, ambitnych celów, warto również stosować oceną opisową pokazującą słabe i mocne strony wykonanych prac.
Załącznik 1
Zasady dotyczące oceniania w dzienniku elektronicznym (waga ocen):
· sprawdziany pisemne
· za pracę w klasie (w grupie)
· za pracę w klasie (samodzielnie)
· za prezentację lub inną pracę(jako praca dodatkową dla chętnych)
· odpowiedzi ustne
· za pracę twórczą
· przygotowanie do zajęć
· praca domowa
· udział w konkursie