Przedmiotowy System Oceniania z matematyki w Zespole Szkół
w Bystrzejowicach Pierwszych
I. Główne założenia PSO
1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów poprzez rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
2. Ocenianie ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego postępach w tym zakresie
- udzielaniu uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce
- dostarczenia rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia
3. Ocenianie obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z orzeczeniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, dotyczącymi zaburzeń i odchyleń rozwojowych lub specyficznych trudności w uczeniu się do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według tej samej skali ocen od 1 do 6
- sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
II. Obszary aktywności podlegające ocenie
W ramach przedmiotu ocenie podlegają:
1. Trzy formy sprawdzianów pisemnych:
- krótkie (10 – 15 minutowe) sprawdziany (kartkówki) z aktualnie przerobionego materiału ( skala ocen 1 – 5)
- 45 minutowe prace klasowe, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu ( skala ocen 1 – 6)
- Sesje z plusem- trzy razy w roku
2. Ocenianie ustnych odpowiedzi uczniów, sprawdzające znajomość reguł i umiejętności stosowania definicji w praktyce ( skala ocen 1-5 oraz plusy i minusy)
3. Ocenianie i kontrola zadań domowych.
- Za zgłoszony brak zadania domowego lub zeszytu uczeń otrzymuje „-” (do trzech razy w okresie, kolejne braki to oceny niedostateczne)
Uwaga: wykonanie zadania domowego to rozwiązanie wszystkich zadań
- Niezgłoszony brak zadania to ocena ndst.
4. Ocenianie i kontrola aktywnego udziału w lekcji (5 plusy ocena bdb, 5 minusów ocena
ndst.)
5. Ocenianie i kontrola samodzielnych opracowań wybranych zagadnień (skala ocen 5-6
oraz plusy):
- zadania o podwyższonym stopniu trudności
- pomoce naukowe
- referaty, gry dydaktyczne itp.
6. Kontrola staranności prowadzenia zeszytu przedmiotowego ( skala ocen 1 – 6)
III. Wymagania na poszczególne oceny z uwzględnieniem poziomu
wiadomości i umiejętności
Ocena celująca:
otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe
- osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych
- osiąga oceny celujące i bardzo dobre z prac pisemnych
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
- rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych
Ocena bardzo dobra:
otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe
- poprawnie stosuje wiadomości w nowych sytuacjach
- jest samodzielny (rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe)
- osiąga oceny bardzo dobre i dobre z prac pisemnych.
Ocena dobra:
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości określone programem nauczania
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zdań lub
problemów
- osiąga oceny dobre i dostateczne z prac pisemnych
- stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych
- systematycznie wykonuje zadania domowe
Ocena dostateczna:
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
- potrafi stosować wiadomości do rozwiązywania zadań za pomocą nauczyciela
- niesystematycznie jest przygotowany do zajęć lekcyjnych
- osiąga oceny dostateczne i dopuszczające z prac pisemnych
Ocena dopuszczająca:
otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, a braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
- osiąga oceny dopuszczające i niedostateczne z prac pisemnych
- niesystematycznie jest przygotowany do zajęć lekcyjnych
- mimo ograniczonych możliwości intelektualnych stara się zdobyć podstawową wiedzę
Ocena niedostateczna:
otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych w elementarnym stopniu
- osiąga oceny niedostateczne
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny do każdej lekcji znajdują się w planie wynikowym.
IV. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów
Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego nie później niż do końca września
informuje uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych: sposobach sprawdzania
osiągnięć i kryteriach oraz warunkach i trybie uzyskiwania rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z przedmiotu.
1. Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany
jest zakres sprawdzonych umiejętności i wiedzy.
2. W przypadku otrzymania przez ucznia oceny ndst uczeń ma prawo do pisania poprawy pracy klasowej , jeśli uczeń nie pisał pracy klasowej , jest zobowiązany napisać pracę w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
3. Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane i nie są poprawiane.
4. Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za 5 zgromadzone „plusy” uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste
zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań
dodatkowych w czasie lekcji, aktywną prace w grupach.
5. Przy ocenianiu nauczyciel na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej dostosowuje wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb
ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się.
Progi procentowe wypowiedzi pisemnych
Progi procentowe |
ocena |
skrót |
Oznaczenie cyfrowe |
0-30 |
niedostateczny |
ndst. |
1 |
31-50 |
dopuszczający |
dop. |
2 |
51-74 |
dostateczny |
dst. |
3 |
75-90 |
dobry |
db. |
4 |
91-100 |
bardzo dobry |
bdb. |
5 |
Zadanie dodatkowe |
celujący |
cel. |
6 |
Minusy i plusy przy wystawianych ocenach informują o odpowiednio niewiele mniejszej lub znacząco większej liczbie punktów w stosunku do progu na poszczególną ocenę.
V. Sposób informowania o postępach lub ich braku
Informacje o wiedzy, postępach, umiejętnościach i zachowaniu ucznia na lekcji matematyki
nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez:
1. zapisy w:
- zeszycie przedmiotowym
2. konsultacje indywidualne z rodzicami:
- na bieżąco(rodzic zostaje wezwany do szkoły)
- w dniu otwartym
- na zebraniach klasowych
3. telefonicznie
4.dziennik elektroniczny
VI. Zasady poprawiania ocen
1. Poprawie podlegają: sprawdziany, prace klasowe, testy.
2. Uczeń ma prawo do poprawy otrzymanej oceny niedostatecznej z pracy klasowej.
Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej
oceny niedostatecznej.
3. Uczeń może pisać powtórnie pracę, gdy ocena otrzymana przez niego nie zadawala
go (uczeń pisze poprawę jeden raz, ocena z poprawy zapisana jest w dzienniku obok
oceny początkowej).
4. Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.
VII. Zasady wglądu uczniów, rodziców/opiekunów do prac pisemnych
Każdy uczeń otrzymuje poprawioną pracę pisemną do wglądu. Prace klasowe i testy semestralne
są udostępniane do wglądu rodzicom na terenie szkoły
VIII. Ustalenia końcowe
1. Uczeń otrzymuje na semestr oceną pozytywną w przypadku opanowania minimum programowego i prowadzenia starannego zeszytu.
2. Nie przewiduje się, aby uczeń pod koniec semestru poprawiał oceny otrzymane w
ciągu całego semestru.
3. Uczeń ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego i sprawdzającego na zasadach
przyjętych w Statucie Szkoły.
4. Ocena roczna uwzględnia oceny cząstkowe za pierwszy i drugi semestr.
5. W przypadku nieobecności materiał musi być nadrobiony w uzgodnionym
z nauczycielem terminie.
Ewa Kruk, Małgorzata Miotła, Małgorzata Skiba
Załącznik do Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki
dotyczący wagi wystawianych ocen
Wszystkie oceny cząstkowe mają przypisane wagi, czyli liczby określające orientacyjny wkład pracy ucznia w uzyskanie tej oceny.
Rodzaj pracy |
Waga
|
sprawdzian lub praca klasowa |
3 |
Sesja z plusem |
2 |
kartkówka |
1 |
odpowiedź ustna lub ćwiczenia samodzielnie wykonane na tablicy |
1 |
praca domowa |
1 |
aktywność na lekcji |
1 |
wykonanie modeli brył |
1 |
Inne oceny bieżące |
1 |
Ewa Kruk, Małgorzata Miotła, Małgorzata Skiba