PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W ZESPOLE SZKÓŁ W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH
im. HELENY BABISZ
W KLASACH IV – VIII
Opracowanie – nauczyciele wychowania fizycznego:
Obszary oceniania
Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenianiu podlegają:
- sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu / frekwencja czyli systematyczność /
- zaangażowanie w przebieg lekcji
- przygotowanie się do zajęć
- stosunek do partnera i przeciwnika
- stosunek do własnego ciała
- aktywność fizyczna
- postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami
- osiągnięte wyniki w sportach wymiernych, dokładność wykonania zadania i poziom zdobytej wiedzy
Co, jak i kiedy będzie oceniane?
Uczeń otrzymuje w ciągu roku szkolnego oceny cząstkowe oraz ocenę śródroczną i roczną.
Ocenie podlega:
Frekwencja:
Główną funkcją frekwencji jest wdrażanie ucznia do systematycznego uczestnictwa w zajęciach w-f w aspekcie wychowawczym i zdrowotnym.
Obszar ten ma za zadanie wyeliminowanie nadużywania zwolnień na pojedyncze godziny lekcyjne. Nagrodzeniu podlega tylko systematyczność.
Uczeń podlega ocenie jednorazowo w semestrze:
celujący /6/ - uczestnictwo w 95% - 100% zajęć w ciągu semestru
bardzo dobry /5/ - uczestnictwo w 90% - 95% zajęć w ciągu semestru
dobry /4/ - uczestnictwo w 75% - 89% zajęć w ciągu semestru
dostateczny /3/ - uczestnictwo w 55% - 74% zajęć w ciągu semestru
dopuszczający /2/ - uczestnictwo w 40% - 54% zajęć w ciągu semestru
niedostateczny /1/ - uczestnictwo w ilości mniejszej niż 39% zajęć w ciągu semestru
Przygotowanie do zajęć:
Przez przygotowanie do zajęć rozumiemy:
· posiadanie odpowiedniego stroju sportowego: koszulka - powinna zakrywać pępek, spodenki gimnastyczne lub dresy oraz czyste obuwie sportowe.
· wyjście w teren – dresy/ spodnie + bluza/ , buty sportowe
· kategoryczny zakaz noszenia biżuterii / tzw. skarby: zegarki, kolczyki, pierścionki, łańcuszki, bransoletki, wisiorki, telefony komórkowe, MP3, MP4, tablety, itp./
· kategoryczny zakaz żucia gumy podczas lekcji
· włosy związane
· buty odpowiednio zawiązane
· paznokcie krótkie
Brak odpowiedniego stroju oznacza się skrótem bs . Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie na dwóch godzinach wychowania fizycznego w semestrze .
Uwaga!
W przypadku, kiedy uczeń nie ma ocen niedostatecznych za przygotowanie do lekcji może mieć podwyższoną ocenę z przedmiotu, jeżeli jego zachowanie na lekcjach nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.
Postawa i aktywność
Funkcją aktywności jest wdrażanie do podejmowania maksymalnego wysiłku, zaangażowania, inicjatywy, samodzielności, samokontroli i samooceny:
· wkładanie dużego wysiłku w wykonywanie zadań ruchowych
· staranie się o podniesienie poziomu swojej sprawności fizycznej
· staranie się o powiększenie zakresu swoich umiejętności ruchowych
· samokontrola i samoocena
· przeprowadzenie niektórych części zajęć / m.in. rozgrzewka, sędziowanie, zapisywanie wyników, ćwiczenia korekcyjne i relaksacyjne/.
Przez postawę rozumiemy:
· stosunek do zajęć, nauczyciela oraz do współćwiczących
· obowiązkowość / przygotowanie do zajęć /
· dbanie o swoje zdrowie oraz o bezpieczeństwo własne i innych
· poczucie odpowiedzialności
· przestrzeganie przepisów i regulaminów
· przestrzeganie zasady „fair play
Uczniowie oceniani są plusami bądź minusami oraz dodatkowo ocenami cząstkowymi za pracę na lekcji.
Plusy:
- wykonanie ćwiczeń i zadań w sposób zbliżony do swoich maksymalnych możliwości
- inwencję twórczą
- aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji
- duży zasób wiedzy i umiejętności
- zdyscyplinowanie
- udział w życiu sportowym szkoły
Minusy:
- przy niechętnym bądź negatywnym stosunku do współćwiczących oraz do uczestnictwa w zajęciach
- za brak dyscypliny
- za zachowania zagrażające bezpieczeństwu innych i własnemu.
- nieodpowiednia kultura osobista
- naruszanie regulaminów z zajęć z w-f
- brak dbałości o zdrowie własne i współćwiczących
Za zdobycie
6 plusów – celujący
5 plusów – bardzo dobry
4 plusy – dobry
poniżej 4 plusów - dostateczny
3 minusy - niedostateczny
Praca na lekcji:
Ocenie podlega indywidualny wkład ucznia w wykonanie zadania ruchowego oraz umiejętność współdziałania z partnerem i współpracy w zespole
Dodatkowo w semestrze:
celujący:
- jednorazowo za systematyczne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych na terenie szkoły
- jednorazowo za przynależność do klubu sportowego / poparte zaświadczeniem/
- za każdy udział w zawodach sportowych / na szczeblu szkoły, powiatu, rejonu, regionu i
ogólnopolskim/.
Sprawdziany z wiadomości, umiejętności i techniki:
· zaprezentowanie ćwiczeń kształtujących cechy motoryczne
· ogólna sprawność fizyczna / szybkość, wytrzymałość, skoczność, siła / mierzona testem sprawności motorycznej – tabele punktacji sprawności fizycznej/
· testy sprawności fizycznej
· umiejętności z gier zespołowych
· samodzielnie przeprowadzona rozgrzewka
- uczeń otrzymuje ocenę za uzyskany wynik / czas, odległość, ilość oraz za technikę i estetykę wykonanego zadania ruchowego w konkurencjach objętych programem nauczania polegających sprawdzianowi/
- uczeń, który był nieobecny na sprawdzianach oceniających sprawność fizyczną lub umiejętność techniczną ma obowiązek uzupełnić zaliczenie. Na uzupełnienie lub poprawę uczeń ma dwa tygodnie. Jeżeli uczeń przebywał na zwolnieniu lekarskim, czas ten liczony jest od daty jego zakończenia oraz wystąpienia odpowiednich warunków atmosferycznych, lokalowych i sprzętowych. Po upływie tego czasu, w wyniku nie przystąpienia do zaliczenia uczeń dostaje ocenę niedostateczną.
- uczeń zwolniony jest ze sprawdzianu tylko po przedstawieniu stosownego zwolnienia wystawionego przez lekarza np.: biegi, skoki, przewroty, itp.
- gdy uczeń przystępuje do próby sprawnościowej lub testu sprawności fizycznej po raz pierwszy oceniony zostaje zgodnie z tabelą wyników
- uczeń ma prawo do poprawy dwóch ocen ze sprawdzianów w semestrze
Dodatkowo:
Przy wystawianiu oceny rocznej uczeń otrzymuje ocenę za postęp według kryteriów ustalonych przez nauczyciela
Oceny za postęp:
celujący /6 / - wybitna poprawa wyniku
bardzo dobry /5/ - poprawa wyniku
dobry /4/ - wynik na tym samym poziomie
Kryteria oceny końcowej dla każdego obszaru
Ocena śródroczna i roczna z wychowania fizycznego jest wystawiana na podstawie
ocen cząstkowych z wytyczonych obszarów oceniania.
Postanowienia końcowe
Uczeń w ciągu roku szkolnego podlega systematycznej i obiektywnej ocenie zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców / opiekunów prawnych /
Na początku roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
- Zwolnienia lekarskie z wychowania fizycznego długoterminowe tzn. semestralne lub całoroczne należy przedstawić wraz z podaniem dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z danych zajęć. Obowiązkiem ucznia jest powiadomienie nauczyciela prowadzącego zajęcia z wychowania fizycznego o zwolnieniu lekarskim z ćwiczeń fizycznych długoterminowych.
- Uczeń ma obowiązek przedstawienia na zajęciach z wychowania fizycznego udokumentowanego zaświadczenia od lekarza o przeciwwskazaniach do wykonywania ćwiczeń ruchowych.
- Uczeń, który zwolniony jest z zajęć wychowania fizycznego długoterminowo (semestralnie lub całorocznie), może nie uczestniczyć w zajęciach po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez dyrektora Zespołu Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych . Obowiązkiem ucznia jest powiadomienie nauczyciela prowadzącego zajęcia z wychowania fizycznego
- Zwolnienie z ćwiczeń nie zwalnia ucznia z obecności na lekcji.
- Uczeń, który ma zwolnienie lekarskie może być zwolniony z lekcji jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia lekcja, po uprzednim przedstawieniu nauczycielowi pisemnego oświadczenia rodziców, że biorą w tym czasie pełną odpowiedzialność za swoje dziecko.
- Uczeń reprezentujący szkołę w zawodach lub biorący udział w różnego rodzaju zajęciach sportowo-ruchowych, może mieć podwyższoną ocenę, jeżeli jego zachowanie na lekcjach w-f nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z wychowania fizycznego
Ocena celująca:
Uczeń
- Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą
- Jest wzorem do naśladowania na zajęciach w szkole i środowisku
- Świadomie i systematycznie stosuje zasady zdrowego stylu życia oraz je promuje
- Opanował całkowicie materiał w zakresie treści podstawy programowej
§ Posiada wzorową postawę i stosunek do przedmiotu (brak spóźnień, zdyscyplinowany, koleżeński)
Ocena bardzo dobra:
Uczeń
§ Systematycznie działa na rzecz poprawy swojej sprawności fizycznej i umiejętności
§ Bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych
§ Zna zasady zdrowego stylu życia i świadomie próbuje je wdrażać w życiu rodzinnym
§ Wykazuje bardzo dobry stosunek do przedmiotu
§ Swoją postawą zachęca innych do udziału w zajęciach
§ Posiada poprawne nawyki higieniczne
Ocena dobra:
Uczeń
- Podejmuje działania na rzecz poprawy swojej sprawności fizycznej i nabywania umiejętności
- Rozumie potrzebę zdrowego stylu życia
- Jest obecny na zajęciach
- Chętnie uczestniczy w lekcjach, a jego zachowanie nie budzi większych zastrzeżeń
Ocena dostateczna:
Uczeń
- Niesystematycznie podejmuje działania na rzecz poprawy swojej sprawności fizycznej
- Sporadycznie opuszcza zajęcia, ma nieusprawiedliwione nieobecności
- Zadania wykonuje niepewnie i z dużymi błędami
- Wykazuje braki w dbałości o zdrowie i higienę osobistą
Ocena dopuszczająca:
Uczeń
- Nie wykazuje zainteresowania poprawą swojej sprawności fizycznej i umiejętności
- Nie stosuje zasad zdrowego stylu życia
- W zajęciach uczestniczy niesystematycznie, posiada dużą ilość godzin nieusprawiedliwionych
- Niechętnie wykonuje najprostsze ćwiczenia
- Wykazuje duże braki w opanowaniu podstawy programowej
- Nie czyni postępów w zakresie sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych
Ocena niedostateczna:
Uczeń
- Ma lekceważący stosunek do przedmiotu, nauczyciela i kolegów
- Nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu
- Nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń prób i testów
- Krytykuje polecenia nauczyciela oraz wysiłek uczniów słabszych
- Na zajęciach ćwiczy wybiórczo, często jest nieprzygotowany
- Wykazuje znaczne braki w opanowaniu podstawy programowej