Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych

im. Heleny Babisz

Plastyka

 

 Ocenianie z plastyki

 

 

 W systemie oceniania jako ocenę wyjściową przyjmujemy ocenę dobrą, ponieważ opisuje ona rozszerzony poziom opanowania treści programowych, który gwarantuje dobre  podstawy kontynuowania nauki plastyki.

Przy właściwej realizacji i ewaluacji programu, stawianiu odpowiednich zadań, właściwym ich wyjaśnianiu, większość uczniów ma możliwość otrzymania oceny dobrej oraz ocen wyższych.

 

                                                                                                                                                                        Przedmiot ocenianych umiejętności

wiedza dotycząca historii sztuki i związanych z nimi tajemnic plastyki (wypowiedzi ustne, pisemne, ćwiczenia, prezentacje)

 Umiejętności zakres podstawowy:

• wypowiedzi odtwórcze – prosty opis dzieła, epoki, umiejętność podania jednego, kilku najbardziej typowych przykładów dzieł, określanie przybliżonego przedziału czasowego ich powstania; • prostota, naiwność wypowiedzi na zadany temat

 

Umiejętności zakres ponadpodstawowy:

• wypowiedzi twórcze – rozbudowany opis, analiza, interpretacja dzieł, porównywanie dzieł różnych stylów, epok; • podawanie wielu przykładów dzieł, umiejętność umiejscowienia ich w określonym czasie na tle kultury; • formułowanie własnych opinii, wniosków na zadany temat; • dojrzałe i rozbudowane wypowiedzi

 twórczość plastyczna, doskonalenie umiejętności manualnych, praktyczne zastosowanie pojęć języka plastyki (działania plastyczne o zróżnicowanym charakterze – tradycyjne i nawiązujące do sztuki współczesnej)

 Umiejętności zakres podstawowy:

• tworzenie pracy plastycznej bez określonego zamysłu z zachowaniem luźnych związków z tematem, uproszczona forma technika zadania; słaby, przeciętny poziom plastyczny pracy wyrażony poprzez niekonsekwentne, często przypadkowe zastosowanie środków wyrazu artystycznego; niski poziom estetyki pracy, • stereotypowe refleksje o świecie zawarte w pracy plastycznej; • schematyczność, prostota, stosowanie rozwiązań typowych

 

Umiejętności zakres ponadpodstawowy:

• właściwe, konsekwentne, planowanie i realizowanie pracy plastycznej zgodnie z zadanym tematem, przemyślane zastosowanie

odpowiednich środków wyrazu artystycznego przy zastosowaniu właściwej techniki, przyczyniające się do dobrego i bardzo dobrego

poziomu pracy, estetyczne wykonanie zadania; • dojrzałość refleksji o świecie w pracy plastycznej, oryginalność myślenia, wyobraźnia i pomysłowość widoczna w wykonywanych pracach i podejmowanych działaniach; • prezentowanie twórczej, poszukującej postawy

 

wypowiedzi o charakterze mieszanym – łączące elementy historii sztuki i kultury (tworzenie, opracowywanie albumów, plansz,

plakatów prezentacji multimedialnych, filmów dotyczących artystów, kierunków w sztuce, realizacja projektów międzyprzedmiotowych oraz przedsięwzięć wynikających ze szkolnego programu wychowawczego w formie kompozycji

i działań plastycznych

Umiejętności zakres podstawowy:

• prostota i przypadkowość połączenia form graficznych, treści i ilustracji (reprodukcji)

 

Umiejętności zakres ponadpodstawowy:

• umiejętność oryginalnego, graficznego opracowania tekstu, ilustracji (reprodukcji), form graficznych w celu stworzenia pracy charakterze

przekrojowym, umiejętność dokonywania wyboru najistotniejszych treści, ilustracji (reprodukcji), komponowania ich z elementami graficznymi

 

 postawa na lekcji, motywacja do pracy, aktywność, właściwe postawy społeczne w czasie lekcji (m. in. podejmowanie współpracy)

 Umiejętności zakres podstawowy:

 

• podejmowanie prostych działań koniecznych do wykonania zadania, bierność, realizowanie zadań w ograniczonym zakresie uwarunkowane słabym przygotowaniem do lekcji; • podejmowanie ograniczonej współpracy przy realizacji zadań grupowych, zachowania

utrudniające pełną współpracę i właściwy podział zadań w grupie; • bierny odbiór sztuki w galerii, muzeum, niepełne przyswojenie właściwych form zachowania odpowiednich w trakcie bezpośredniego odbioru kultury w muzeach, galeriach, zabytkach, obiektach sakralnych; • podejmowanie przypadkowych, wyrywkowych działań związanych z planowaniem promowania sztuki w najbliższym otoczeniu

 

 

Umiejętności zakres ponadpodstawowy:

• podejmowanie aktywnego działania, zainteresowanie tematem, zaangażowanie w podjętą pracę niezależne od prezentowanych

zdolności i umiejętności;• dobre przygotowanie do lekcji; umiejętność właściwej współpracy, podziału zadań podczas realizacji prac grupowych; • aktywny odbiór i wysoka kultura osobista, właściwe zachowanie podczas bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki w muzeach, galeriach i innych obiektach kultury; • umiejętność określania, planowania i realizowania zadań związanych z promowaniem sztuki w najbliższym otoczeniu, znajomość zasad i zasięgu promocji sztuki w dużych galeriach i muzeach

 

 

 Ocenianie jako analizowanie poziomu opanowania

treści programowych

Zakres opanowanych treści programowych

ocena niedostateczna • poziom opanowanych treści nie umożliwia podjęcia nauki

na następnym etapie edukacyjnym

ocena dopuszczająca (opanowanie treści koniecznych) • przyswojenie prostych informacji, umiejętności i treści przydatnych

życiowo umożliwiających realizację zadań życia codziennego

nawiązujących do plastyki i pozwalających na kontynuację nauki

na następnym stopniu edukacyjnym

ocena dostateczna (opanowanie treści podstawowych) • przyswojenie wybranych umiejętności i treści nauczania,

wykorzystywanie ich w celu wykonania prostych zadań teoretycznych

i ćwiczeń praktycznych o charakterze odtwórczym, stereotypowym

i schematycznej formie plastycznej

ocena dobra (opanowanie treści rozszerzonych) • przyswojenie szerszego zakresu praktycznych i teoretycznych treści

programowych pozwalających na wykonywanie złożonych ćwiczeń

praktycznych i teoretycznych, analizowanie poznawanych treści,

przenoszenie wiedzy na inne dziedziny, zauważanie związków

wiedzy teoretycznej z praktycznym działaniem i życiem codziennym,

kształtowaniem otoczenia; duża aktywność twórcza

ocena bardzo dobra (opanowanie treści dopełniających) pełna realizacja wymagań programowych oraz podstaw programowych;

bardzo dobre przyswojenie treści teoretycznych, zauważanie związków

i wpływu plastyki na różne dziedziny sztuki kultury;

• umiejętność stosowania poznanej wiedzy do wykonywania oryginalnych

zadań twórczych, myślenie przekrojowe, analizowanie, wnioskowanie

widoczne w realizowanych zadaniach teoretycznych i praktycznych;

• bardzo duża twórcza aktywność i zaangażowanie w podejmowaną pracę

ocena celująca (opanowanie treści wykraczających poza program) • wiedza, umiejętności praktyczne, zamiłowania artystyczne

przewyższające zakres pełnej realizacji programu, a tym samym podstaw

programowych;

• zauważanie złożonych związków kulturowych plastyki z innymi

dziedzinami sztuki, nauki, kultury;

• świadomość wpływu sztuki na rzeczywistość;

• realizacja prac konkursowych;

• motywacja i dojrzałość podejścia do nauki plastyki przewyższająca

wymagania edukacyjne przewidziane dla młodzieży na tym etapie

edukacyjnym; postawa twórcza, aktywna, poszukująca                                                                                                                                                                                  

 

Aktualności

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień ...

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia ...

Projekt "Uczymy (się) z ...

OFERTA ZAJĘĆ W RAMACH GMINNEGO PROJEKTU „Uczymy (się) z pasją” DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH NA LATA ...

Szkoła Pamięta

Szkoła Pamięta Już po raz piąty uczniowie naszego Zespołu Szkół wzięli udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła ...

Zajęcia korekcyjne dla uczniów

Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej Od września 2023 roku odbywa się kolejna edycja zajęć w ramach projektu ...

Dane adresowe

Zespół Szkół
w Bystrzejowicach Pierwszych
im. Heleny Babisz

Bystrzejowice Pierwsze 89
21-050 Piaski

zs.bystrzejowice@wp.pl

tel./fax: 81 581 02 13

Mapa dojazdu

Sekretariat

Sekretariat czynny od poniedziałku

do piątku w godzinach:  7.30 - 16.00

 

email: zsb.sekretariat@wp.pl

Biblioteka szkolna

Godziny pracy:

Poniedziałek: 08:20-12:20

Wtorek: 08:50-14:00

Środa: 08:50-14:50

Czwartek: 08:50-15:35

Piątek : 08:15-14:30

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.