Zespół Szkół w Bystrzejowicach Pierwszych

im. Heleny Babisz

Matematyka

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki w Zespole Szkół

w Bystrzejowicach Pierwszych 

I.    Główne założenia PSO

1.  Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów poprzez rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. 

2.  Ocenianie ma na celu: 

-    informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego postępach w tym zakresie 

-    udzielaniu uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

-    motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce

-    dostarczenia rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o  postępach i trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia

3.  Ocenianie obejmuje:

-    formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych 

-    dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z orzeczeniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, dotyczącymi zaburzeń i odchyleń rozwojowych lub specyficznych trudności w uczeniu się do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia 

-    ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według tej samej skali ocen od 1 do 6 

-    sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów 

 

II.    Obszary aktywności podlegające ocenie

W ramach przedmiotu ocenie podlegają:

1.  Trzy formy sprawdzianów pisemnych: 

-    krótkie (10 – 15 minutowe) sprawdziany (kartkówki) z aktualnie przerobionego materiału    ( skala ocen  1 – 5)

-    45 minutowe prace klasowe, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu        ( skala ocen 1 – 6)

- Sesje z plusem- trzy razy w roku

2.  Ocenianie ustnych odpowiedzi uczniów, sprawdzające znajomość reguł i umiejętności stosowania definicji w praktyce ( skala ocen 1-5 oraz plusy i minusy)

3.  Ocenianie i kontrola zadań domowych.

-    Za zgłoszony brak zadania domowego lub zeszytu uczeń otrzymuje „-” (do trzech razy w okresie, kolejne braki to oceny niedostateczne)

Uwaga: wykonanie zadania domowego to rozwiązanie wszystkich zadań

-    Niezgłoszony brak zadania to ocena ndst.

4.  Ocenianie i kontrola aktywnego udziału w lekcji (5 plusy ocena bdb, 5 minusów ocena

ndst.)

5.  Ocenianie i kontrola samodzielnych opracowań wybranych zagadnień (skala ocen 5-6 

oraz plusy): 

-    zadania o podwyższonym stopniu trudności

-    pomoce naukowe

-    referaty, gry dydaktyczne itp.

6.  Kontrola staranności prowadzenia zeszytu przedmiotowego ( skala ocen 1 – 6) 

 

III.    Wymagania na poszczególne oceny z uwzględnieniem poziomu

wiadomości i umiejętności

Ocena celująca: 

otrzymuje uczeń, który:

-    w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe

-    osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych

-    osiąga oceny celujące i bardzo dobre z prac pisemnych 

-    aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych

-    rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe

-    potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych

 

Ocena bardzo dobra:

otrzymuje uczeń, który:

-    w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe

-    poprawnie stosuje wiadomości w nowych sytuacjach

-    jest samodzielny (rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe)

-    osiąga oceny bardzo dobre i dobre z prac pisemnych.

 

Ocena dobra:

otrzymuje uczeń, który:

-    opanował w dużym zakresie wiadomości określone programem nauczania

-    poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zdań lub

problemów

-    osiąga oceny dobre i dostateczne z prac pisemnych

-    stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych

-    systematycznie wykonuje zadania domowe

 

Ocena dostateczna:

otrzymuje uczeń, który:

-    opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem  

-    potrafi stosować wiadomości do rozwiązywania zadań za pomocą nauczyciela 

-    niesystematycznie jest przygotowany do zajęć lekcyjnych

-    osiąga oceny dostateczne i dopuszczające z prac pisemnych

 

Ocena dopuszczająca:

otrzymuje uczeń, który:

-    ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, a braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia 

-    osiąga oceny dopuszczające i niedostateczne z prac pisemnych

-    niesystematycznie jest przygotowany do zajęć lekcyjnych

-    mimo ograniczonych możliwości intelektualnych stara się zdobyć podstawową wiedzę

 

Ocena niedostateczna:

otrzymuje uczeń, który:

-    nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia 

-    nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych w elementarnym stopniu

-    osiąga oceny niedostateczne 

-    ma lekceważący stosunek do przedmiotu

Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny do każdej lekcji znajdują się w planie wynikowym.

 

IV.    Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów

Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego nie później niż do końca września

informuje uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych: sposobach sprawdzania

osiągnięć i kryteriach oraz warunkach i trybie uzyskiwania rocznej (semestralnej) oceny

klasyfikacyjnej z przedmiotu.

 1.  Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany

jest zakres sprawdzonych umiejętności i wiedzy.  

 2.  W przypadku otrzymania przez ucznia oceny ndst uczeń ma prawo do pisania poprawy pracy klasowej , jeśli uczeń nie pisał pracy klasowej , jest zobowiązany napisać pracę w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.     

3.  Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane i nie są poprawiane.     

4.  Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za 5 zgromadzone „plusy” uczeń

otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste

zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań

dodatkowych w czasie lekcji, aktywną prace w grupach.    

5.  Przy ocenianiu nauczyciel na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-

pedagogicznej dostosowuje wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb

ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się.

 Progi procentowe wypowiedzi pisemnych

Progi procentowe

ocena

skrót

Oznaczenie cyfrowe

0-30

niedostateczny

ndst.

1

31-50

dopuszczający

dop.

2

51-74

dostateczny

dst.

3

75-90

dobry

db.

4

91-100

bardzo dobry

bdb.

5

Zadanie dodatkowe

celujący

cel.

6

 

Minusy i plusy przy wystawianych ocenach informują o odpowiednio niewiele mniejszej lub znacząco większej liczbie punktów w stosunku do progu na poszczególną ocenę.

V.    Sposób informowania o postępach lub ich braku

Informacje o wiedzy, postępach, umiejętnościach i zachowaniu ucznia na lekcji matematyki

nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez:

1.  zapisy w:  

-    zeszycie przedmiotowym  

2.  konsultacje indywidualne z rodzicami:

-    na bieżąco(rodzic zostaje wezwany do szkoły)

-    w dniu otwartym

-    na zebraniach klasowych 

3. telefonicznie

4.dziennik elektroniczny

 

VI.    Zasady poprawiania ocen

1.  Poprawie podlegają: sprawdziany, prace klasowe, testy. 

2.  Uczeń ma prawo do poprawy otrzymanej oceny niedostatecznej z pracy klasowej.

Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej

oceny niedostatecznej.

3.  Uczeń może pisać powtórnie pracę, gdy ocena otrzymana przez niego nie zadawala

go (uczeń pisze poprawę jeden raz, ocena z poprawy zapisana jest w dzienniku obok

oceny początkowej). 

4.  Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.

VII.    Zasady wglądu uczniów, rodziców/opiekunów do prac pisemnych

Każdy uczeń otrzymuje poprawioną pracę pisemną do wglądu. Prace klasowe i testy semestralne

są udostępniane do wglądu rodzicom na terenie szkoły

 

VIII.    Ustalenia końcowe

1.  Uczeń otrzymuje na semestr oceną pozytywną w przypadku opanowania minimum programowego i prowadzenia starannego zeszytu.    

2.  Nie przewiduje się, aby uczeń pod koniec semestru poprawiał oceny otrzymane w

ciągu całego semestru.    

3.  Uczeń ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego i sprawdzającego na zasadach

przyjętych w Statucie Szkoły.   

4.  Ocena roczna uwzględnia oceny cząstkowe za pierwszy i drugi semestr.   

5.  W przypadku nieobecności materiał musi być nadrobiony w uzgodnionym                          

z nauczycielem terminie.

 

Ewa Kruk, Małgorzata Miotła,  Małgorzata Skiba

Załącznik do Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki

dotyczący wagi wystawianych ocen

Wszystkie oceny cząstkowe mają przypisane wagi, czyli liczby określające orientacyjny wkład pracy ucznia w uzyskanie tej oceny.

Rodzaj pracy

Waga

 

sprawdzian lub praca klasowa

3

Sesja z plusem

2

kartkówka

1

odpowiedź ustna lub ćwiczenia samodzielnie wykonane na tablicy

1

praca domowa

1

aktywność na lekcji

1

wykonanie modeli brył

1

Inne oceny bieżące

1

 

Ewa Kruk, Małgorzata Miotła,  Małgorzata Skiba 

Aktualności

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień ...

1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia ...

Projekt "Uczymy (się) z ...

OFERTA ZAJĘĆ W RAMACH GMINNEGO PROJEKTU „Uczymy (się) z pasją” DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BYSTRZEJOWICACH PIERWSZYCH NA LATA ...

Szkoła Pamięta

Szkoła Pamięta Już po raz piąty uczniowie naszego Zespołu Szkół wzięli udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła ...

Zajęcia korekcyjne dla uczniów

Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej Od września 2023 roku odbywa się kolejna edycja zajęć w ramach projektu ...

Dane adresowe

Zespół Szkół
w Bystrzejowicach Pierwszych
im. Heleny Babisz

Bystrzejowice Pierwsze 89
21-050 Piaski

zs.bystrzejowice@wp.pl

tel./fax: 81 581 02 13

Mapa dojazdu

Sekretariat

Sekretariat czynny od poniedziałku

do piątku w godzinach:  7.30 - 16.00

 

email: zsb.sekretariat@wp.pl

Biblioteka szkolna

Godziny pracy:

Poniedziałek: 08:20-12:20

Wtorek: 08:50-14:00

Środa: 08:50-14:50

Czwartek: 08:50-15:35

Piątek : 08:15-14:30

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.